Moje kolejne auto (A6 C4) trafiło się znów bez zegarów z AC i BC. Bardzo nad tym ubolewałem i powoli kompletowałem zestaw gratów do małego rezanka.
Najpierw upolowałem zegary z 2.8, później matetki z BC i na samym końcu potrzebne kostki.
Jak na złość okazało się, że manetki mimo zapewnień sprzedawcy pochodzą od sedana i nie mają sterowania tylną wycieraczką.
Nie chciałem tracić czasu i pieniędzy na kolejne zakupy, postanowiłem popatrzeć co to za cudo to sterowanie tylną wycieraczką i okazało się, że mając starą manetkę z avanta (bez pstryczków do BC) można bez problemów zrobić przeszczep części z manetki z sedana. Tyle tytułem wstępu.
Jak wyciągnąć przełączniki z auta nie będę opisywał, wszystko jest tutaj
[A6 C4] wymiana przelacznikow zespolonych - fotostory
Pacjenci - na górze sedan, na dole avant
Wszystko rozchodzi się o ten znaczek na dolnej manetce - obsługa wycieraczki tylnej szyby
1. Przełączniki zespolone składają się z 2 modułów. Moduły są wymienne. Skręcone są przy pomocy 2 długich śrób. Na zdjęciu już rozkręcone, śruby w miejscu mocowania.
Lewy moduł, sterowania światłami, występował także z obsługą tempomatu. Prawy miał sterowanie wycieraczkami z opcjonalnymi pstryczkami do BC.
2. Interesują nas tylko prawe moduły - sterowania wycieraczkami. Składają się z plastikowej obudowy i wajchy. Obudowa skręcona jest na 4 nietypowe śrubki, odkręcamy je śrubokrętem krzyżakowym.
3. Obudowę należy delikatnie rozsunąć. Trzyma się na "wpustach" jednej cześci w drugą. W środku jest sprężynka, może strzelić!
4. Rozebraliśmy starą manetkę z avanta (bez BC).
5. W ten sam sposób rozkręcamy manetkę z sedana z BC. Dodatkowo należy odkecić brązową kostkę z przewodu BC mocowaną do manetki na 2 małe śrubki. Delikatnie, łatwo połamać uchwyty przy odczepianiu kostki - jest na 2 czarnych wypustkach.
Zrobiłem kilka fotek porównawczych. Po lewej części z sedana z BC, po prawej z avanta bez BC.
Bez różnicy:
Tu widać jeden bolec więcej w lewym górnym rogu (1 rząd, 2 pozycja). Jest to sygnał do tylnej wycieraczki.
Identyczne
Mechanizmy ze sprężynką też są takie same
Podobnie jeśli chodzi o wajchę, w budowie uchwytu mocującego w obudowie też nie ma różnic.
6. Niby wajchy wyglądają tak samo, ale w jednej rusza się w 4 płaszczyznach (avant),a w 2 tylko w 3 (sedan). Można powiedzieć, że wajcha składa się z 2 części - wajchy "właściwej" i elementu jeżdzącego po stykach w obudowie. Oba elementy połączone są trzpieniem. Nalezy go wybić, dobrze nadaje się do tego śruba wykręcona przy rozdzielaniu obu dużych, głownych dzęści przełączników - ma na końcu lekki stożek, tuż przed gwintem. Przy wybijaniu trzbienia zalecam odrobinę wyczucia i chyba najlepiej wybijać na desce nad oczkiem kombinerek. Plastik jest delikatny i jak z jednej strony się na nim oprzemy to możemy polamać taki 1-1,5 mm pierścień wokół.
7. Po wyciągnięciu trzpienia z wajchy wyskoczy sprężynka i plastikowy pstryczek chowany w elemencie ze stykami.
Rozbieramy obie wajchy i znowu zonk, wszystkie elemnty są identyczne (pomijając różne kolory "pstryczka" przytrzymywanego przez sprężynkę).
8. Diabeł tkwi w tych małych elementach ze stykami. Po lewej sedan, po prawej avant. W przypadku sedana na dolnej ściance jest lina będąca ogranicznikiem wychylenia manetki, w elemencie z avanta tego nie ma.
Sedan
Avant
9. Teraz wystarczy poskładać wszystko do kupy podmieniając części.
a) do wajchy z BC z sedana wstawiamy element ze stykami z avanta - teraz będziemy mogli ruszać nim w 4 kierunkach
b) wajchę z przyciskami do BC wstawiamy do obudowy z modułu z avanta (z dodatkowym bolcem w 1 rzędzie, 2 miejsce).
10. Skręcamy 2 moduł. Jest w pełni sprawny. Można sprzedać go na allegro jako przełącznik zespolony wycieraczek do sedana, bez BC
Więcej fotek (76 zdjęć) z przerabiania w większych rozmiarach:
http://specowski.fotosik.pl/albumy/794429.html