Kolejny dzień
Prace rozpoczynam od odkręcenia pompy wody,spuszczenia płynu i przeczyszczenia powierzchni do ktorej przylega uszczelka pompy.

później zakładamy koło pasowe razem z paskiem rozrządu,przykręcamy wstępnie śrube wału korbowego

zakładamy nasmarowany olejem wałek,następnie łożyska wałka,operacje przeprowadzamy gdy tłok pierwszego cylindra jest w GMP,krzywki wałka na pierwszym cylindrze ustawione symetrycznie do góry

łożyska dokręcamy w odwrotnej kolejnosci niż je odkrecalismy,czyli na przemiennie 2 łożysko z 4,pozniej 1 z 3, nakrętki książkowo dokręcamy kluczem dynanometrycznym momentem 20Nm,później zakładamy uszczelniacze wałka z przodu i z tyłu

montujemy pompe wody,tylną osłone paska rozrządu i rolke odwracającą dokręcając jej śrube momentem 10Nm

i pora na nowe koło rozrządu,porównanie nowego ze starym

zakładamy go na wałek i wkręcamy śrube ale nie dokręcamy

koło na tym etapie musi mieć możliwość obracać się po stożku wałka ale nie może się kiwać

warto tutaj też zwrócić uwage czy koło nigdzie nie dotyka osłony paska rozrządu ponieważ obie części są dość blisko siebie i nic nie może ocierać

w tym momencie można założyć pasek rozrządu i napiąć go, w tym wypadku pompą wody

tak wygląda blokada wałka rozrządu,niestety moja wykonana z kiepskiego materiału na dodatek trzeba było ją przeszlifować bo była za gruba nie warta więcej niż 10zł chociaż kosztowała 40zł w firmie która sprzedaje narzędzia i sprzęt serwisowy do samochodów

blokade zakłada się w wycięcie w wałku z tyłu,wałek można zablokować tylko w jednym położeniu ponieważ przecięcie z tyłu nie przechodzi przez jego środek

korygujemy położenie wału korbowego korzystając z wizjera w obudowie skrzyni biegów ponieważ podczas napinania paska bardzo prawdopodobne że coś się zmieniło,na kole wybity jest znak ''0'',trzeba ustawić go w takim położeniu aby było widoczne tylko połowe znaku ''0'',na zdjęciu nie widać tego znaku bo aparat był pod złym kątem

nawet orginalną blokade trzeba ustawić idealnie i tutaj posługujemy się szczelinomierzem,mierzymy szczeline z jednej strony między blokadą a głowicą,dzielimy tą watość na pół i zakładamy takie same płytki po obu stronach

jesli mamy tylko jeden szczelinomierz zawsze można złożyć rządaną wartość z dwóch płytek,np po jednej stronie 0,4 a po drugiej 0,3 i 0,1

dopiero w tym momencie możemy dokręcić śrube dużego koła rozrządu z przodu,musimy jednak w jakiś sposób zablokować koło i tutaj posłuży blokada Made in Tomek

co prawda wykonana w celu blokady tylnego koła ale tutaj też może się sprawdzić,śrube dokręcamy momentem 80Nm

wykręcamy śrube wału korbowego (spokojnie możemy to zrobić bo koło trzyma się mocno na klinie)

w książce serwisowej pisze żeby posmarować śrube środkiem antykorozyjnym,ja jednak tego nie robie i dodatkowo smaruje klejem do śrub,wole spać spokojnie i wiedzieć że się nie odkręci chociaż wiem że przy kolejnym odkręcaniu będą problemy a tak na marginesie to ta śruba każdorazowo powinna być nowa,niestety z tego co się orientuje to do mojego silnika już jej nie sprzedają

kolejno:
dokręcamy śrube wału momentem 350Nm
osłona paska rozrządu,pasek pompy i alternatora,zdjęcia z napinania pasków klinowych zapomniałem zrobić

ściągamy blokade wałka i obracamy 2 razy wałem korbowym żeby sprawdzić czy dobrze poskładane i czy przypadkiem coś gdzieś nie koliduje

przykręcamy pokrywe

i co się stało

,,ciemność widzę ciemność" niestety dzień za krótki

żeby wszystko skończyć

c.d.n.