Witam Wszystkich.
Poniżej link do wątku Meszruma o diagnostyce – nudny ale wartościowy (mi się kiedyś bardzo przydał mimo, że dla początkującego całość wydaje się „strasznie trudna”).
http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopic.php?t=53752
Jeżeli ktoś przebrnął, umie zlogować i chciałby zrozumieć bliżej co oznaczają cyferki w wyplutych przez VAGCOMa plikach CSV to poniżej postarałem się przybliżyć temat przepływomierza.
Zacznijmy od tego
co robi przepływomierz: jego zadaniem jest pomiar przepływu powietrza w czasie. Na podstawie obrotów i przepływu w czasie ECU przelicza przepływ „na suw”
Podstawą naszej analizy są prawidłowo wykonane logi 003D, 008D, 001D.
Log 003 (przepływ)
-
obroty
-
zadany przepływ: zapisana wartość oczekiwanego przepływu przypisana do kombinacji obrotów i dawki paliwa
-
faktyczny przepływ: wartość przeliczona przez ECU na podstawie wskazań przepływomierza i prędkości obrotowej
-
wysterowanie zaworu EGR: wysterowanie elektrozaworu sterującego pracą EGRa (im większa wartość tym mniej spalin jest kierowana do dolotu)
Przykład
Log 008 (dawki paliwa)
-
obroty
-
życzenie kierowcy: przypisana wartość do określonych obrotów i stopnia wciśnięcia pedału gazu
-
ogranicznik momentu: ogranicznik dla „życzenia” przypisany do danych obrotów
-
ogranicznik dymienia: ogranicznik dla „życzenia” przypisany do zadanych obrotów i przepływu (faktyczny przepływ z loga 003)
Przykład
Dla lepszego zrozumienia przedstawiam mapki zapisane w ECU (chyba silnik AFB)
Życzenie kierowcy
Jaka jest wartość życzenia dla wciśniętego w 80% pedału gazu przy obrotach 2000: 43,8
Ogranicznik dymienia
Jaka jest wartość ogranicznika dymienia dla przepływu 800 niezależnie od obrotów? 44
Ogranicznik momentu jest przypisanym limiterem dawki do obrotów np.:
2500: 38,6
3000: 41,2
4000: 38,8
Log 001 (między innymi dawka)
-
obroty
-
faktyczna żądana przez ECU dawka paliwa
- inne nieistotne z punktu widzenia tematu
Przykład
Zacznijmy od końca czyli
dawki paliwa, którą ECU ustalił: widzimy ją w logu 001. Algorytm jej ustalania jest bardzo prosty – ECU bierze do obliczeń 3 wartości, które widzimy w LOGu 008: życzenie, ogranicznik momentu i ogranicznik dymienia – jako wynik zostaje wzięta najmniejsza wartość.
Przykład
Obroty: 3500
życzenie: 45
ogranicznik momentu 40
ogranicznik dymienia 43
Wartość, którą zobaczymy jako „dawka” w logu 001: 40
To typowy układ – największe jest życzenie, ogranicza je ogranicznik momentu a ogranicznik dymienia pozostaje „przyczajony” (nieaktywny).
Teraz krótko o roli przepływomierza w sterowaniu EGRem
Pytanie: kiedy ECU zaczyna „wpuszczać” spaliny do dolotu?
Odpowiedź: gdy ilość faktycznego przepływu jest większa od zadanego.
Jak to działa: w logu 003 w kolumnie przepływ zadany widzimy przypisaną do danych obrotów i dawki oczekiwaną ilość powietrza, w kolumnie obok mamy faktyczny przepływ. Gdy faktyczny przepływ jest mniejszy niż zadany, ECU „wpuszcza” do dolotu spaliny „zbijając” w ten sposób przepływ. To zbijanie widać też w ostatniej kolumnie 003 w postaci wysterowania zaworu EGR (im mniejsza wartość tym więcej spalin wraca do dolotu)
Log 003S
Pytanie: czy zaślepianie zaworu EGR zwiększy ilość koni?
ODP: nie zwiększy, gdyż przy dużym życzeniu kierowcy (więc „jazda z butem”) oczekiwana ilość powietrza jest większa od faktycznego przepływu co powoduje, że spaliny nie wracają do dolotu (widać to w logu 003D)
Pytanie: Czym grozi zaniżanie wskazań przepływomierza
ODP: zaniżona wartość przepływu wpłynie na większą restrykcyjność ogranicznika dymienia co przy niedużych odchyleniach nie ma znaczenia (ogranicznik dymienia przy sprawnym przepływomierzu jest „wyżej” niż ogranicznik momentu i dopóki zaniżanie jest nieznaczne/norma w starych przepływomierzach/ i ogranicznik dymienia ciągle jest ponad ogranicznikiem momentu nie ma to wpływu na wartość dawki, która widzimy w logu 001) natomiast przy znaczniejszych odchyleniach będzie ograniczało dawkę paliwa (minimum z życzenia, ogr. momentu i dymienia) oraz w skrajnych przypadkach zakłócało pracę EGRa. Spadek dawki paliwa może też przełożyć się za niemożność osiągnięcia zadanego ładowania przez T
Powiązanie pracy EGRa ze wskazaniami przepływomierza doskonale widać w logu 003BS. Widać tam, jak wprowadzenie spalin do dolotu skutkuje spadkiem przepływu (niskie wysterowanie zaworu EGR) oraz jak wyłączenie recyrkulacji spalin skutkuje wzrostem przepływu.
Log 003BS
W przypadku zaniżanie odczytów przez przepływomierz można próbować go wyczyścić (poniżej wątek z procedurą).
http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopic.php?t=85084
Pytanie: co gdy czyszczenie nic nie dało?
Odp: oczywiście możliwe, że przepływomierz jest zwyczajnie trwale uszkodzony. Chciałbym tutaj zwrócić uwagę, że przepływ w silnikach turbodoładowanych będzie zależał w dużej mierze od sprawności turbiny. Nieosiąganie zadanego ciśnienia (w logu 011) przekłada się na mniejszy przepływ. T nie będzie pompować dobrze przy przytkanych wydechu itp. (ale to już poza tematem, warto jednak pamiętać o zależnościach pomiędzy widzianymi wartościami w logach)
Przedstawiony mechanizm oczywiście w zależności od sterownika może wyglądać trochę inaczej (np. ogranicznik momentu może zależeć także od temperatury) ale co do zasady ta logika jest zaimplementowana w wielu dieslach niezależnie od technologii (VP, PD, może CR-nie wiem) jak i marki (nie tylko auta z grupy VW!)
Tematyka kąta wtrysku została omówiona w wątku
TDI VP - Analizujemy Logi TDI - kąt wtrysku
Pozdrawiam,
Przemek