Witam po przerwie, może kogoś to zainteresuje
![Smile :)](./images/smilies/001.gif)
:
Hamulce już są na samochodzie. Dla przypomnienia: założyłem do AUDI V8 4.2 quattro 93' zestaw przednich hamulców od Audi A8 D2 99-2002.
1. Na początek należało zebrać trochę gratów:
- zaciski przednie nr. 4B0615107B/4B0615108B. Kupiłem używane na allegro. Ważne aby miały sprężynki dociskające klocki. Należy pamiętać, aby koniecznie rozruszać tłoczki przed założeniem. Przegapiłem to, okazało się że wszystkie były zapieczone i musiałem dwa razy rozbierać.
![Obrazek](https://lh5.googleusercontent.com/-Yz7QsM9Dij8/Tz5-UAqSM-I/AAAAAAAAASc/jP5MYjnnnEE/s400/HPIM6311.JPG)
- Tarcze 323x30 nr. 4D0615301A(J):
![Obrazek](https://lh3.googleusercontent.com/-wdqHDwt2s9k/T0_NTjnBviI/AAAAAAAAATo/y_AmzCJZ_ko/s400/01032012%2520007.jpg)
- Klocki hamulcowe nr. 4D0698151P(R). Przelutowałem od razu przewody czujników zużycia klocków na oryginalne od V8:
![Obrazek](https://lh4.googleusercontent.com/-4R5_scVeN5o/T_tASgrWmgI/AAAAAAAAA0o/RZhk7mrl4fQ/s400/09072012%2520008.jpg)
- kupiłem w "Metalzbycie" śruby M14x1,5x30 klasy 10.9 do przykręcenia zacisków hamulcowych do kolumny. Potrzeba 4 sztuki.
- nowe przewody hamulcowe. Oryginalne od V8 będę za krótkie. Kupiłem od Renault Laguna 2, bo akurat takie były w sklepie na miejscu. Musiałem przetoczyć ich końcówki ze średnicy Ø15 na Ø14, bo nie przechodziły przez otwory w blaszkach przy zaciskach Audi.
2. Przeróbki:
Oryginalne zaciski hamulcowe w V8 przykręcone są trzema śrubami M12 do kolumny. Zaciski od A8 mocowane są dwiema śrubami M14x1,5x30. Aby je zamocować w V8 trzeba odciąć górne ucho w kolumnie od V8 i rozwiercić dwa pozostałem do średnicy Ø15:
![Obrazek](https://lh3.googleusercontent.com/-6AzDx8vknOI/T_tAI6U4GXI/AAAAAAAAA0U/ursd_Ea_Qdg/s400/09072012%2520002.jpg)
Kolejną sprawą jest przetoczenie piast V8 na średnicę zewnętrzną ok. Ø130mm oraz usunięcie kołnierza, na którym siedziała tarcza UFO. Jak ktoś nie chce wybijać piasty z kolumny i zakładać nowego łożyska, może potraktować piastę szlifierką:
![Obrazek](https://lh6.googleusercontent.com/-xngJ7QheDbA/UAblc4BQQQI/AAAAAAAAA5U/hDGWOo8PY_Y/s400/18072012%2520004.jpg)
Najważniejszą rzeczą w całej zabawie jest TULEJA DYSTANSOWA pomiędzy piastę, a tarczę hamulcową:
![Obrazek](https://lh4.googleusercontent.com/-8Jx3tM6qKKQ/UARnsQ-ua1I/AAAAAAAAA10/ovO4BGTcwW4/s400/16072012%2520014.jpg)
Tuleja ustawia tarczę hamulcową w odpowiednim położeniu między klockami, centruje tarczę oraz felgę. Bez niej nie ma możliwości założenia hamulców od A8 bez ingerencji mechanicznej w zaciski i kolumny. Trzeba byłoby je szlifować.
Będę musiał ją skrócić ok 5mm, bo zrobiłem za długą i nie można założyć dekielków od felg. Widać to na ostatnich zdjęciach.
3. Montaż
- próbny:
![Obrazek](https://lh6.googleusercontent.com/-KujZqLfWCko/T1-G34-jJWI/AAAAAAAAAUg/UPyJfdsiX88/s400/Zdj%25C4%2599cie0066.jpg)
- jeżeli wszystko pasuje, to można zakładać. Ja dodatkowo wszystkie elementy piaskowałem i malowałem:
![Obrazek](https://lh6.googleusercontent.com/-Rz9Cx7-vDVE/UAblbiOpCqI/AAAAAAAAA5I/CkHcUeDepQ0/s400/18072012%2520001.jpg)
Tak to wygląda na samochodzie:
![Obrazek](https://lh5.googleusercontent.com/-k0OFziJnlMY/UAvQDDZBEcI/AAAAAAAAA54/OPK92AqhkiI/s400/20072012%2520009.jpg)
![Obrazek](https://lh4.googleusercontent.com/-0yfu8qEjxco/UGio-xigAaI/AAAAAAAAA_I/hyRVyuFOXKY/s400/30092012%2520042.jpg)
Mam jeszcze jakiś kłopot z ABS-em. Trochę świruje, jeszcze nie wiem dlaczego. Ale i tak hamulce są bardziej skuteczne od UFO.
4. Koszta:
Bez piaskowania, malowania, itd. można zamknąć się w kwocie ok 1000-1200 zł. Ja robiłem dodatkowo całe przednie zawieszenie (piaskowanie/malowanie) + przekładnia kierownicza, więc kosztowało mnie to ok 3500-4000 zł
![Smile :)](./images/smilies/001.gif)
Zdjęcia w lepszej rozdzielczości:
https://picasaweb.google.com/1157203436 ... roCzescII#