.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 16.cze.2024 07:14:50

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: (a6 c5) 2.4 tip tronic
PostNapisane: 10.lut.2021 19:00:53 
Użytkownik

Dołączył(a): 07.wrz.2006 07:57:29
Posty: 1453
Lokalizacja: Szczecin
Koledzy , mam pytanie odnośnie skrzyń tip tronic :

W mojej skrzyni czasami ślizga się się wsteczny bieg , z naciskiem , że tego "czasami" jest więcej .
Czytałem o możliwych usterkach , wiele osób wskazywało na zanieczyszczony płytę sterującą - zanieczyszczone zawory sterujące biegiem wstecznym .
Wcześniej tego nie było , Myślę , że z powodu niskich temperatur olej zgęstniał , i zalepił jakiś tam zawór sterujący .... ale to są tylko moje gdybania .
Chciałbym się przygotować , na ewentualną wymianę skrzyni na działającą używkę, tudzież kupić działającą używaną , a swoją starą naprawić , i trzymać na czarną godzinę .
Jestem w tym temacie nie obeznany , i chciałbym się podpytać o kompatybilność skrzyń .

Mam silnik ARJ 121 kW 2.4 v6 , jak dobrać do tego pasującą skrzynię ?? Wiem , że takie same skrzynie był w v6 2.8 litra , Powiedzcie mi , jak wygląda zabawa z uruchomieniem skrzyni :
Z tego co się orientuje , każda skrzynia ma swój sterownik ... czy skrzynia która będzie miała inne oznaczenie literowe , niż moja , ale będzie pochodziła z tej samej gamy silnikowej 2.4 v6 , 2.8 v6 będzie współpracować ze sterownikiem ?? Jak wygląda sprawa ożenienia samej elektroniki skrzyni z elektroniką auta .
Po mojemu, to skrzynia o innych oznaczeniach , kodzie literowym niż moja to mechanicznie :powinna" być taka sama , więc czy mój sterownik powinien "umieć" ją sterować - czy to wygląda na zwykłe plug and play ??

Na czym polega kodowanie skrzyni ??

Prosił bym o łopatologiczne wytłumaczenie

pozdrawiam Łukasz :):

_________________
Audi 80 b3 1.8 było .... pożyczyli , i nie oddali ehhh...
Audi 80 b3 2.0 16v było ... rozwalili , i nie naprawili ... odkupione , i naprawione :D
Audi a6 C5 2.4 v6 Quattro .....jest


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: (a6 c5) 2.4 tip tronic
PostNapisane: 10.lut.2021 19:46:16 
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18.sty.2006 19:22:26
Posty: 5221
Lokalizacja: Reda (pomorskie)
Auto: 80 2,3 10V
Z doświadczenia...nie kupuj używek, chyba że wiesz o jej remoncie. Jeśli nie była to prędzej lub nieco później (w niedalekiej przyszłości) również klęknie.

Jeśli uślizgi masz tylko na wstecznym to nie musi być kaseta sterująca a np pęknięty kosz reweresu co powoduje utratę ciśnienia poprzez rozjeżdżające się tarczki.

Ale do sedna. Szukając skrzyni najlepiej patrzeć po jej kodach. Nie mniej jednak w przypadku przedlifta (5HP19) możesz szukać od 2,4/2,8/2,7/3,7 z roczników 1997 do 2001 włącznie. Skrzynia może być z A4/A6/A8. W przypadku polifta C5 skrzynia ma już inny sterownik przez co zostają Ci w sumie skrzynie od 2,4 i 2,7.

Nie wiem jak jest z 1,8T bo mało ich widuje z Quattro.

Kodowanie skrzyni to jedno (zmiana jej nastawów) a co innego adaptacja. Pierwsze Cię nie interesuje bo każdy sterownik w 95% ma podstawowe czyli kodowanie 00000 lub 00001 dla przedlifta i 00001 lub 00011 dla polifta. Adaptacja to przypisanie sterownika skrzyni do głównego ECU w aucie. Nie pamiętam tylko czy jest potrzebny kod wejścia czy nie. Ale to chłopaki jak tu wpadną to zapewne uzupełnią lub poprawią mnie.

_________________
Audi B2,B3 i B4 - były
Audi A6 3,0 30VQ tip - było
Audi S6 4,2 40V tip- były
Audi A4 2.8 30VQ tip - było
Audi Cabrio 2,8 12V - było
Audi A8 4,2 32V tip - było
Audi 80 2,3 10V - pod kocem
Audi A4 1,9 TDI Quattro - nowa zabawka


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: (a6 c5) 2.4 tip tronic
PostNapisane: 10.lut.2021 22:50:03 
Użytkownik

Dołączył(a): 07.wrz.2006 07:57:29
Posty: 1453
Lokalizacja: Szczecin
bloku napisał(a):
Z doświadczenia...nie kupuj używek, chyba że wiesz o jej remoncie. Jeśli nie była to prędzej lub nieco później (w niedalekiej przyszłości) również klęknie.

Jeśli uślizgi masz tylko na wstecznym to nie musi być kaseta sterująca a np pęknięty kosz reweresu co powoduje utratę ciśnienia poprzez rozjeżdżające się tarczki.

Ale do sedna. Szukając skrzyni najlepiej patrzeć po jej kodach. Nie mniej jednak w przypadku przedlifta (5HP19) możesz szukać od 2,4/2,8/2,7/3,7 z roczników 1997 do 2001 włącznie. Skrzynia może być z A4/A6/A8. W przypadku polifta C5 skrzynia ma już inny sterownik przez co zostają Ci w sumie skrzynie od 2,4 i 2,7.

Nie wiem jak jest z 1,8T bo mało ich widuje z Quattro.

Kodowanie skrzyni to jedno (zmiana jej nastawów) a co innego adaptacja. Pierwsze Cię nie interesuje bo każdy sterownik w 95% ma podstawowe czyli kodowanie 00000 lub 00001 dla przedlifta i 00001 lub 00011 dla polifta. Adaptacja to przypisanie sterownika skrzyni do głównego ECU w aucie. Nie pamiętam tylko czy jest potrzebny kod wejścia czy nie. Ale to chłopaki jak tu wpadną to zapewne uzupełnią lub poprawią mnie.



Odnośnie używek , .... jak i ogólnie używania skrzyni automatycznej , to użytkownicy takich aut , z taką skrzynią , jeżeli używają ich na dłuższy dystans , to zapewne żyją w przekonaniu , że nadejdzie ten czas , aby takiej skrzyni zrobić remont .
Osobiście wolałbym mieć komfort psychiczny , i kupić używaną jeżdżącą skrzynię , wpakować ją do auta , i cieszyć się jazdą . Aniżeli rozbebeszyć auto , naprawiać tę na szybkiego , zapakować do auta , i się wnerwiać , że się wysra.... ło i wali ona błędami , albo działa w trybie awaryjnym . W momencie , gdy zakupiona używana skrzynie będzie jeździła , na spokojnie wyremontować swoją starą - pierwotną , i mieć ją w zapasie .
Nie rozumiem do końca tylko jednej rzeczy :
Jeżeli bym kupił skrzynię o takich samych numerach jak moja , to zakładam tak na prosty chłopski rozum , że ta używana skrzynia była by identyczna jak moja pierwotna w samochodzie .Zatem , jeżeli tak by było , to czy bez żadnego kodowania szło by podłączyć tylko pod nią sterownik , i czy by to działało ??
Skoro część mechaniczna nie różniła by się od tej co była wcześniej , to niby powinno to działać pod sterownikiem poprzedniej takiej samej skrzyni . Taki mi się nasuwa wniosek , odbyła by się wymiana części 1:1 , gdzie nie było by żadnych różnic z powodu innego oznaczenia kodowego skrzyni .
Tak jakbyś wymienił silnik arj , na inny silnik arj - zostaje ten sam komputer bez potrzeby dłubania , i kodowania elektroniki .
o tym pękającym koszu też słyszałem , ponoć idzie kupić nowy kosz za 500 zł

https://midparts.com.pl/pl/p/ZF-5HP19-K ... 73014/2731

ogólnie wsteczny jeszcze działa , tyle , że się ślizga często , czasami jak dobrze złapie to działa normalnie . Tak jakby się zawór sterujący na płycie przycinał .

_________________
Audi 80 b3 1.8 było .... pożyczyli , i nie oddali ehhh...
Audi 80 b3 2.0 16v było ... rozwalili , i nie naprawili ... odkupione , i naprawione :D
Audi a6 C5 2.4 v6 Quattro .....jest


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: (a6 c5) 2.4 tip tronic
PostNapisane: 10.lut.2021 23:14:34 
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18.sty.2006 19:22:26
Posty: 5221
Lokalizacja: Reda (pomorskie)
Auto: 80 2,3 10V
Powtarzam, adaptacja a nie kodowanie. To dwa różne zabiegi. W teorii nie trzeba ale jest zalecana. Dlaczego? Otóż numer może być ten sam ale wkład softowy może już być inny - te skrzynie rok w rok miały jakieś updaty.

Co do koszta to wszystko co jest dostępne w detale to chinczyki. OEMowe lub dobrej klasy zamienniki są dostępne tylko dla zakładów mających kontrakty z producentem (włącznie z know how)

Podaj jakie błędy sieje. Zawór będzie takowy wywalał z podaniem daty wystąpienia + przebieg.

Inna sprawa, jaki jest problem zrzucić miskę, filtr oraz kasetę z zaworami? Tam ciężko coś popsuć jeśli ktoś choć odrobinę zna się na mechanice. Przemyć, wyczyścić, zalać nowy olej + nowy filtr. Od razu wyjdzie czy to jest zawór. Choć osobiście bliżej mi do pękniętego kosza niż zacinającego zaworu. Ale specem nie jestem.

_________________
Audi B2,B3 i B4 - były
Audi A6 3,0 30VQ tip - było
Audi S6 4,2 40V tip- były
Audi A4 2.8 30VQ tip - było
Audi Cabrio 2,8 12V - było
Audi A8 4,2 32V tip - było
Audi 80 2,3 10V - pod kocem
Audi A4 1,9 TDI Quattro - nowa zabawka


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: (a6 c5) 2.4 tip tronic
PostNapisane: 11.lut.2021 00:24:54 
Użytkownik

Dołączył(a): 07.wrz.2006 07:57:29
Posty: 1453
Lokalizacja: Szczecin
bloku napisał(a):
Powtarzam, adaptacja a nie kodowanie. To dwa różne zabiegi. W teorii nie trzeba ale jest zalecana. Dlaczego? Otóż numer może być ten sam ale wkład softowy może już być inny - te skrzynie rok w rok miały jakieś updaty.

Co do koszta to wszystko co jest dostępne w detale to chinczyki. OEMowe lub dobrej klasy zamienniki są dostępne tylko dla zakładów mających kontrakty z producentem (włącznie z know how)

Podaj jakie błędy sieje. Zawór będzie takowy wywalał z podaniem daty wystąpienia + przebieg.

Inna sprawa, jaki jest problem zrzucić miskę, filtr oraz kasetę z zaworami? Tam ciężko coś popsuć jeśli ktoś choć odrobinę zna się na mechanice. Przemyć, wyczyścić, zalać nowy olej + nowy filtr. Od razu wyjdzie czy to jest zawór. Choć osobiście bliżej mi do pękniętego kosza niż zacinającego zaworu. Ale specem nie jestem.



Ok , teraz już troszkę lepiej rozumiem . Czyli jak już , to najsensowniej było by kupić skrzynię o takim samym oznaczeniu , i najlepiej z daty produkcji mojego auta .
Chyba , że bym kupił skrzynię razem ze sterownikiem od niej .
Co do wymiany oleju , to mam spore obawy , że nowy olej by ją zabił konkretnie - tak jak czytam opisy po wymianach oleju , to raz się uda , raz nie , ot taka typowa loteria . Gdzieś wyczytałem , aby spuścić stary olej , przefiltrować go kilkukrotnie , i powiedzmy na 5 litrów spuszczonego oleju wymienić jeden litr , lub około 2 litrów - nie wlewać całego świeżego oleju .

Gdzieś posiałem swój skaner do diagnostyki błędów , chyba wiem gdzie , to na sobotę spokojnie sobie zerknę co tam w trawie piszczy . Tak ja popatrzyłem na jutubie , na filmikach to jest szansa , że to akurat zawór biegu wstecznego . Chciałbym się łudzić :):

_________________
Audi 80 b3 1.8 było .... pożyczyli , i nie oddali ehhh...
Audi 80 b3 2.0 16v było ... rozwalili , i nie naprawili ... odkupione , i naprawione :D
Audi a6 C5 2.4 v6 Quattro .....jest


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: (a6 c5) 2.4 tip tronic
PostNapisane: 11.lut.2021 14:06:55 
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18.sty.2006 19:22:26
Posty: 5221
Lokalizacja: Reda (pomorskie)
Auto: 80 2,3 10V
Wymiana dynamiczna nie szkodzi a pomaga nawet jeśli nigdy olej nie był wymieniany. Zresztą mamy tutaj na forum Artura i Marcina, którzy na co dzień się tym zajmują. Jak skrzynia jest już w stanie agonalnym to żadna wymiana jej nie pomoże a i jej brak też.

Zwalaj miskę, przepatrz wszystko. Jak coś schematy masz na prnd.pl

_________________
Audi B2,B3 i B4 - były
Audi A6 3,0 30VQ tip - było
Audi S6 4,2 40V tip- były
Audi A4 2.8 30VQ tip - było
Audi Cabrio 2,8 12V - było
Audi A8 4,2 32V tip - było
Audi 80 2,3 10V - pod kocem
Audi A4 1,9 TDI Quattro - nowa zabawka


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: (a6 c5) 2.4 tip tronic
PostNapisane: 12.lut.2021 00:47:02 
Użytkownik

Dołączył(a): 07.wrz.2006 07:57:29
Posty: 1453
Lokalizacja: Szczecin
bloku napisał(a):
Wymiana dynamiczna nie szkodzi a pomaga nawet jeśli nigdy olej nie był wymieniany. Zresztą mamy tutaj na forum Artura i Marcina, którzy na co dzień się tym zajmują. Jak skrzynia jest już w stanie agonalnym to żadna wymiana jej nie pomoże a i jej brak też.

Zwalaj miskę, przepatrz wszystko. Jak coś schematy masz na prnd.pl


Odnośnie wymiany oleju , to "niby" olej był w skrzyni wymieniany w 2012 roku , a ja tę a6 kupiłem jakoś w 2013. W 2014 jak robiłem uszczelnienie półośki od strony skrzyni , to przy okazji sprawdziliśmy stan - poziom oleju w skrzyni , i było wszystko ok. Pobraliśmy troszkę oleju ze skrzyni , i rozmazaliśmy go na białej kartce - wiadomo , że nie był to "czysty" olej , jak nowy z butelki , ale w ocenie mechanika był świeży - na pewno wyglądem nie przypominał olej , który miałby w tej skrzyni siedzieć od 1999 roku , kiedy auto opuściło fabrykę .
Jeżeli chodzi o pracę skrzyni , to po za tym wstecznym pracuje idealnie .
Pracuje bez szarpnięć , biegi zmienia bez opóźnienia , pół biegi wchodzą ładnie , redukuje tez ładnie , kick down chodzi jak trzeba , automat sam z siebie nie przeciąga ,
.... tylko teraz taką głupią "czkawką" ten wsteczny bieg jej się odbija .
Czekam do soboty , podpinam skaner , czy jakieś błędy będą w sterowniku .

_________________
Audi 80 b3 1.8 było .... pożyczyli , i nie oddali ehhh...
Audi 80 b3 2.0 16v było ... rozwalili , i nie naprawili ... odkupione , i naprawione :D
Audi a6 C5 2.4 v6 Quattro .....jest


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: (a6 c5) 2.4 tip tronic
PostNapisane: 12.lut.2021 09:22:57 
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18.sty.2006 19:22:26
Posty: 5221
Lokalizacja: Reda (pomorskie)
Auto: 80 2,3 10V
To zrób jej wymianę dynamiczną - przy okazji chemia wypłucze syf i się może okazać, że nawet kasety nie będziesz zdejmował.

_________________
Audi B2,B3 i B4 - były
Audi A6 3,0 30VQ tip - było
Audi S6 4,2 40V tip- były
Audi A4 2.8 30VQ tip - było
Audi Cabrio 2,8 12V - było
Audi A8 4,2 32V tip - było
Audi 80 2,3 10V - pod kocem
Audi A4 1,9 TDI Quattro - nowa zabawka


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: