W ostatnim czasie na pewno wielu z was miało lub ma większe lub
mniejsze problemy z układem kierowniczym zasilanym hydraulicznie.
W linkach poniżej zostaną opisane przyczyny niedomagań oraz ewentualny sposób naprawy przekładni kierowniczych oraz pomp wspomagania.
http://www.hydrosystem.pl/pages.php?pID ... 05cd8e4e5aUsterki
http://www.hydrosystem.pl/pages.php?pID=7 Montaż
http://www.hydrosystem.pl/pages.php?pID=8Demontaż
http://www.automat.pl/vademecum/index.html automatyczne skrzynie biegów
Na życzenie dla potomnych "HOW TO" wymiany termostatu w silniku 2,6/2,8 V6:
http://www.bramstal.pl/audi/termostat/
Wymiana termostatu w silniku 1,9 TDi (AHU)
http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopi ... highlight=
W miarę możliwości wątek zostanie rozwinięty o kilka innych ciekawych zagadnień.Na chwilę obecną dorzucam stronę poświęconą urzytkowaniu pojazdów z automatycznymi skrzyniami biegów.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wszyscy wiemy jak ważną rolę odgrywa odpowiednie dokręcenie świecy.Często świece dokręcane są na oko, co często przyczynia się do usterek np.zerwanie lub przekręcenie gwintu.
Poniżej znajduje się tabela z momentami dokręcania świec.
Diagnozowanie świec zapłonowych:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sonda lambda
Jakie funkcje spełnia sonda lambda?
W celu poprawy parametrów spalin silników z zapłonem iskrowym skonstruowany został trójdrożny katalizator w połączeniu układem regulacji lambda.
Jak działa ta technika?
Zasada działania jest ogólnie znana: Silniki spalają substancje organiczne, czyli benzynę, emitując do środowiska naturalnego produkty uboczne tego spalania, czyli szkodliwe gazy spalinowe. Aby zatrzymać ten niekorzystny efekt, stosuje się katalizator, urządzenie zamieniające szkodliwe spaliny w neutralne gazy. Aby mogło do takiej zamiany dojść, pomiędzy silnikiem a katalizatorem musi być zamontowana tak zwana sonda lambda, urządzenie, które poprzez elektrody mierzy resztkową zawartość tlenu w spalinach, a następnie zebrane wartości przekazuje do modułu sterowania pracą silnika. Moduł sterujący przetwarza następnie sygnał z sondy i za pośrednictwem komory mieszania dokładnie ustawia skład mieszanki paliwowo-powietrznej.
Sonda lambda
W tym wypadku chodzi o sondę do pomiaru zawartości tlenu zbudowaną z dwutlenku cyrkonu (ZrO2), działającą zgodnie z zasadą wymyśloną przez W. Nernsta (niemiecki fizyko-chemik, 1864-1941). Naukowiec ten odkrył, że potencjał normalny elektrody można określać w zależności od oddziałującego na nią stężenia tlenu.
Przenosząc tę zasadę na sondę lambda oznacza to, że resztkowa zawartość tlenu w spalinach może być mierzona za pomocą umieszczonych na sondzie lambda elektrod.
Sonda umieszczona jest w miejscu przepływu strumienia spalin w taki sposób, aby elektroda zewnętrzna (zewnętrzna warstwa platyny) była otoczona spalinami, a elektroda wewnętrzna miała styczność z powietrzem z otoczenia.
Ponieważ ceramika z dwutlenku cyrkonu posiada właściwość przewodnictwa jonów tlenu od temperatury ok. 300°C, przy różnicy stężeń tlenu pomiędzy elektrodą zewnętrzną a wewnętrzną powstaje napięcie elektryczne o maks. wartości 1 V, które odprowadzane jest przyłączem kablowym.
Powstałe na elektrodzie zewnętrznej stężenie tlenu w dużym stopniu zależy od proporcji paliwa i tlenu w mieszance oraz od reakcji chemicznej na powierzchni elektrod. Dzięki temu stężenie tlenu decyduje w zakresie lambda (l) o przepływie napięcia w sondzie.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Świece żarowe
Trzpieniowe świece żarowe
Spirala żarowa i regulacyjna w końcówce żarowej otoczone są odpornym na wysoką temperaturę stopem metalu lekkiego. Oba elementy wspólnie tworzą część oporową, przy czym spirala żarowa w przedniej części końcówki żarowej jest strefą grzewczą, natomiast spirala regulacyjna przymocowana jest do przewodzącej prąd nasadki stykowej. Między spiralą, a końcówka znajduje się proszek uszczelniający (tlenek magnezu).
Spirala żarowa nie jest bezpośrednio narażona na spalanie i fale uderzeniowe, powstające na skutek gwałtownego rozprężania się mieszanki. Końcówka żarowa stanowi bowiem ochronę przed powstającym na skutek spalania węglem. Nie ma on przez to możliwości odkładania się, dzięki czemu nie ma zagrożenia wystąpienia spięcia.
Budowa samoregulującej się świecy żarowej
Standardowe świece żarowe
Posiadają one spiralę żarową, której opór nie zmienia się przy wzroście temperatury. Cecha charakterystyczna: Świece zużywają zawsze taką samą ilość prądu.
Świece żarowe szybkiego rozruchu
Posiadają one spiralę żarową, której opór zmienia się przy wzroście temperatury. Opór w początkowej fazie rozruchu jest niski, przez co przez spiralę żarową przepływa duża ilość prądu. Temperatura wzrasta szybciej niż w standardowych świecach – przez co skraca się czas żarzenia rozruchowego. Cecha charakterystyczna: Wraz ze wzrostem temperatury wzrasta opór spirali, przez co następuje redukcja przepływającego prądu.
Trzpieniowe świece żarowe QGS
Trzpieniowe świece żarowe QGS rozgrzewają się bardzo szybko. Świece tego typu wymagają specjalnego sterownika QGS. Istnieją dwa różne i nie dające się stosować zamiennie rodzajeświec żarowych szybkiego rozruchu: z jedną spiralą żarową z dwiema spiralami żarowymiTyp pierwszy posiada spiralę żarową o niskim oporze, wytrzymującą bardzo duże wartości przepływu prądu. Typ drugi zawiera zarówno spiralę żarową, jak również regulacyjną. Rozwiązanie takie gwarantuje, że wraz ze wzrostem temperatury wzrastał będzie również opór spirali i z tego względu zostanie podana określona miara regulacji temperatury. Skutek: Świece żarowe tego typu charakteryzują się bardzo krótkimi czasami żarzenia rozruchowego oraz poprawiają zachowanie zimnego silnika w trakcie uruchamiania. Wskazówka bezpieczeństwa: W wypadku zbyt długiego okresu wytwarzania napięcia oraz zbyt wysokiej temperatury, świece żarowe mogą się stopić i pęknąć. Z tego względu sterownik lub przekaźnik musi zmniejszać lub całkowicie odcinać przepływ prądu, jeśli temperatura wzrośnie do ok. 900°C. Samoregulacyjne trzpieniowe świece żarowe
Ten typ świec żarowych, oznaczony symbolem SRM, posiada jedną spiralę żarową i jedną spiralę regulacyjną. Spirala żarowa rozgrzewa się bardzo szybko. Spirala regulacyjna wraz ze wzrostem temperatury zwiększa również opór.
Cecha charakterystyczna:
Z powodu specjalnych właściwości spirali regulacyjnej świeca żarowa tego typu rozgrzewa się bardzo szybko i po osiągnięciu odpowiedniej temperatury automatycznie się reguluje. Taki system podgrzewania nie wymaga praktycznie kontroli z zewnątrz. Zapewnia on doskonałe właściwości żarzenia wstępnego i dogrzewania!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ceramiczne świece żarowe
1. Świece żarowe szybkiego rozruchu
Wzrost temperatury następuje w tym wypadku bardzo gwałtownie – szybciej niż przy trzpieniowych świecach żarowych szybkiego rozruchu. Wytwarzane napięcie regulowane jest precyzyjnie za pomocą specjalnego sterownika lub przekaźnika żarowego.
2. Samoregulacyjne świece żarowe
Podobnie jak w wypadku trzpieniowej świecy żarowej, samoregulacyjny typ ceramicznej świecy żarowej wyposażony jest w spiralę żarową oraz regulującą napięcie spiralę regulacyjną. Ostatnia wymieniona spirala redukuje natężenie prądu wraz ze wzrostem temperatury.
Właściwości:
Szybszy wzrost temperatury i przewodnictwa
Wskazówka:
Ten rodzaj świecy żarowej nie wymaga sterowania z zewnątrz, ponieważ świeca sama reguluje swoje działanie.
Stosunek proporcji napięcia
Typ świecy żarowej........................................................................Czas żarzenia wstępnego
Ceramiczna świeca żarowa Samoregulacyjna................................................ok. 4s do 900°C
Ceramiczna świeca żarowa Świeca żarowa szybkiego rozruchu....................ok. 3s do 900°C
-----------------------------------------------------------------------------------
Wymiana rozrządu w silnikach VAG 1.8 20V, 1.8 - 20V T
Pasek rozrządu i zestawy PowerGrip® 5492XS stosowane są w silnikach: AEB, ADR, AFY, AJL, ANB, ARG, ARK, APT, APU, AVV. W związku z pojawiającymi się różnicami konstrukcyjnymi elementów metalowych współpracujących w układzie, należy zwrócić szczególną uwagę na wygląd montowanych części.
Historia
Początkowo silniki VAG 1,8 20V były wyposażone w pasek OE nr 058109119A/058109119D (5425XS - 152 zęby), rolkę napinającą 058109243B i kompensator termiczny (1) 058109479 (stary system).
Po wystąpieniu kłopotów z wytrzymałością podjęto decyzję o przeprojektowaniu systemu i zastosowaniu paska OE nr 058109119B/058109119C (5492XS - 153 zęby) z kompensatorem hydraulicznym (2) 058109479B i nową rolką napinającą 058109243E (nowy system - rys.1).
Wraz z małą rolką pośrednią, powyższe elementy tworzą zestaw K025492XS stosowany w 95% przypadków.
Nowość
W celu dostarczenia rozwiązania dla pozostałych 5% przypadków i zapewnienia wyższego poziomu usług dla Klientów, podjęto decyzję o rozszerzeniu oferty o nowy zestaw. Zawartość tego zestawu wygląda podobnie jak K025492XS, jednak w rzeczywistości różni się od niego. Elementem różniącym oba zestawy jest rolka napinająca. Dalsze wyjaśnienia przedstawiono poniżej.
Uwaga: Stary system nie jest już dostępny jako oryginalna część zamienna (OE). W przypadku konieczności wymiany paska rozrządu zaleca się wymianę systemu na nowy (rys.1). Aby uniknąć uszkodzenia silnika prosimy upewnić się, że elementy starego i nowego zestawu nie zostały zamienione.
(1) Wykorzystuje element woskowy do kompensacji różnej rozszerzalności cieplnej silnika i paska
(2) Jako płyn amortyzujący wykorzystuje olej
CAMSHT = WAŁEK ROZRZĄDU
TENS (A) = NAPINACZ (A)
HYDR ACT (B) = KOMPENSATOR HYDRAULICZNY (B)
IDLER (C) = ROLKA POŚREDNIA
AUXSHT = WAŁEK NAPĘDOWY URZĄDZEŃ POMOCNICZYCH
CRANSHT = WAŁ KORBOWY
Różnice pomiędzy rolkami napinającymi
Należy zwrócić uwagę, że występuje niewielka, lecz bardzo ważna różnica wizualna pomiędzy dwoma rolkami napinającymi!
Na pierwszy rzut oka rolka napinająca 058109243D (rys. 3) wykorzystywana w zestawie K03/K045492XS i rolka 058109243E (rys. 2) z zestawu K01/K025492XS są identyczne. Różnica pomiędzy nimi to grubość podkładki umieszczonej z tyłu rolki napinającej. Określa ona odległość od silnika.
Wymiana rozrządu A8 4,2 silnik ABZ
http://www.audipages.com/Tech_Articles/ ... lace0.html
Tabela zastosowania oleju wg VAG
http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopic.php?t=73450
Temat otwieram i czekam na sugestie dotyczące rozwinięcia tematu o inne zagadnienia.Proszę o podanie tematu jaki ewentuialnie was nurtuje.W miarę możliwości postaram się rozwinąć wątek