quattros napisał(a):
Oleje ../50W, ../60W leje sie glownie do mocno wysilonych silnikow lub sportowej jazdy a do normalnej jazdy najlepszy jest ../40W
Najlepszy jest oczywiście 0/30 lub 0/40....
Jednak co zrobić, kiedy silnik już zaczyna brać "40" ? Remontowac od razu ?
Można przedłużyć mu zycie zalewając olejami o większej lepkości "50" lub nawet "60".
Hans... wejdź na stronę jakiegoś producenta środków smarowych i porównaj dwa oleje. Jeden minerał 15/40 i syntetyk 5/40
Obydwa te oleje są zakwalifikowane do grupy "40" ponieważ ich lepokości mierzone w temperaturach 40 stopni C i 100 stopni C mieszą się w określonych "widełkach".
Nie jest to tak, że jeżeli dane oleje są "40" to ich lepkość będzie identyczna. Może się okazać, że ich mierzalna lepkość mieści się w krańcowych wartościach dla danej grupy.
Przykład:
15/40 ---------> lepkość mierzona 36 ---------> kwalifikacja do "40"
10/40 ---------> lepkość mierzona 44 ---------> kwalifikacja do "40"
Często się czyta, że ktoś lał olej 10/40 jakiegos producenta i silnik mu brał go... a zalał olej 10/40 innego i silnik przestał go brać.
Wyżej przedstawiony przykład podaje taką właśnie sytuację. Realna różnica między olejami w tamtym wypadku jest aż 8 jednostek.
Co może się stać przechodząć z mineralnego na syntetyk ? Przede wszystkim silnik będzie domyty z nagaru jaki tam sie osadził ze względu na stosowanie taniego oleju mineralnego, który z uwagi na utrzymanie niskiej ceny dla klienta finalnego musi być zubożony o wszelkie dodatki uszlachetniające. Przez to zubożenie ma mniejsze zdolności m.in. myjące i odporności na wysokie temperatury. Wystarczy przegrzać taki tani olej i już traci mase swoich właściwości.
Przejście na syntetyk jest jak najbardziej wskazane ale trzeba to zrobic z głową. Przede wszystkim liczyc się z domyciem silnika i po kilku tysiącach kilometrów ze zrobieniem się z oleju tzw. "mazutu".
Taki olej trzeba wymienić i zalać nowy najlepiej o troche wyższej lepkości np. 5/50.
Piszesz o samochodach 10-ci letnich. W tym wypadku wiek nie jest tak istotny jak ich przebieg, w jakich warunkach i jak były exploatowane i co było wczesniej lane.
Takich spraw nie da się załatwić i rozwiązać jednym zdaniem. Aby coś sensownego pokradzić trzeba zebrać troche informacji.
EDIT:
Pytanie: Czy w każdym silniku mozna przejść na olej półsyntetyczny lub syntetyczny ?
Odpowiedź: NIE. W niektórych wypadkach jest wręcz niewskazane (aby nie użyć słowa zabronione) przechodzenie z oleju mineralnego. Należy wtedy stosować minerał ale o wysokiej jakości.
Jeżeli będzie zainteresowanie kiedy NIE MOŻNA przejść z minerału to napiszę to.
Cytuj:
Bezduszny - weź no wywal tę skorupę z podpisu bo mi się długo ładuje Miej wzgląd na to, że niektórzy mają limity trasferu i chcieli by czasem na coś innego je zużyć a niżeli oglądanie nic nie wnoszących fotek...
OK. Nie tylko ja mam... ale widać mój jest wybitnie zasobożerny..