Witam,
Postanowilismy zrobic kolejna porade z zabiegu wymiany lozyska w kole przednim w Audi typ 44 (100/200/5000). Za przykład posłużyła nam 200’ka Pazdziocha.
No to zabieramy się do pracy
Na sam poczatek bierzemy duzy klucz (27mm) i luzujemy srobe od przegubu która dumnie sterczy ze srodka felgi, to tak jak by ktos nie czail... Jest to dosc istotne bo samochod ma stale oparcie na czterech kolach a jak już będzie w gorze to może być problem. Nastepnie luzujemy kolo i unosimy auto, najlepiej oprzec jest samochod na tzw. „kobylce”, będzie bezpieczniej. Teraz sciagamy kolo i od tylu odkrecamy srobe trzymajaca
sworzendolny wahacza, po lekkim nacisnieciu na wachacz sruba nam powinna lekko wysunac się. Nastepnie zabieramy się za odkrecenie zacisku
śruba 1 ,
sruba 2. Odpinamy wszystkie przewody z trzymakow, to jest przewod hamulcowy, czujnik klockow oraz wyciagamy czujnik ABSu z kolumny. Odkrecamy srube trzymajaca koncowke drazka kierowniczego oraz wykrecamy srube trzymajaca przegob (ta która luzowalismy na samym poczatku). Tutaj nasza kolumna jest prawie gotowa do wyjecia i trzyma się zaledwie na trzech sroba od gory i siedzi w swozniu. Robimy mala dzwognie i sciagamy sworzen odpychajac mc.persa na zewnatrz samochodu, tym samym wychodzi nam przegub z wielowpustu.
Przyszedl czas na odkrecenie
trzech srobod gory i mamy nasza mala kolumne McPersona na zewnatrz (UWAGA!!! Kolumna po odkreceniu ostatniej sruby poleci w dol a swoje wazy, na oko około 40 kilo wiec jedna reka może być ciezko utrzymac wskazana praca zespolowa)
Po wyjeciu będzie to wygladalo mniej wiecej
tak
Male spojzenie na
stare lozysko Widac wyraznie ze się troche
polaloz niego i to mogla być przyczyna nadmiernego wydzielania hałasu. Teraz odkrecamy
dwie sruby trzymajace jazmo do którego przytwierdzony jest zacisk. Sciagamy jarzmo oraz tarcze i zostaje nam gotowy Mc. Pers do wyprasowania lozyska.
Teraz zabieramy się za wyciskanie starego lozyska
(UWAGA!!! – tutaj tak samo jak przy wyciskaniu i wciskaniu nowego lozyska kolejnosc jest dosc wazna bo od niej zalezy czy nie zniszczymy nowego lozyska)
1. Najpierw musimy wyprasowac ze
srodka lozyska piaste (wielowpust od przegubu, czyli nasz srodek do którego przykrecamy kolo)
2. teraz spokojnie wyciskamy calosc biezni lozyska z kolumny
KLIK
OT 1. Okazuje się ze w tym modelu kolumny nie ma zadnego rowka na pierscien Zegiera i lozysko siedzi bez zadnych zabezpieczen
KLIK
3. Teraz wsadzamy w imadlo nasz
piastei zbijamy z niej srodkowa czasc lozyska która zawsze nam zostanie w tym miejscu (narzedzia: przecinak i mlotek, szczypta sily i browar )
OT 2.Teraz bierzemy szczotke druciana oraz papier scierny aby dobrze wyczyscic scianki kolumny gdzie będzie siedzialo nowe lozysko oraz scianki piasty, musi być to wolne od zanieczysczen aby nic się nam nie zablotowalo w czasie wciskania bo to jest wazna sprawa!!!
4. Wciskamy w kolumne nowe lozysko (prasujemy az do samego konca, mogą bys slyszalne charakterystyczne strzaly ze względu na szczelnosc polaczenia dwoch plaszczyzn.
5. Teraz należy dokladnie podeprzec srodek lozyska i wprasowac piaste w srodek (UWAGA!!! Pamietajcie o tym ze lozysko w tym modelu w srodku ma dwie srednice i zwroccie na to uwage przy wprasowywaniu abyscie nie dali ciala oraz prawidlowo podparli srodek aby nie rozerwalo lozyska) Wprasowujemy piaste do samego konca a efekt koncowy ma wygladac
TAK a lozysko wygladac
TAK
Teraz montujemy wszystko w odwrotnej kolejnosci na samocho i
cieszymy się udana robota która moglismy wykonac sami.
I PO ROBOCIE

Łukasz(mAlIbOr) i Tomek (Paździoch)