Czarodziej napisał(a):
W automatycznej skrzyni biegów Audi 80 B4 z 94 r.powłączeniu wstecznego on stoj po dodaniu gazu następuje uderzenie z szarpnięćem
A czy dzieje się to tylko po długim postoju czy może cały czas?
Jeżeli tylko po postoju to odsyłam do lektury którą proponuje emte.
Tam dowiesz się że automata zimnego nie męczy się od razu tylko czeka się chwilkę aby olej rozszedł się po skrzyni.
A tu coś co powinieneś poczytać
:Zimowa eksploatacja samochodu
z automatyczną skrzynią biegów
--------------------------------------------------------------------------------
Każda pora roku i związana z tym zmiana czynników atmosferycznych oraz warunków drogowych ma decydujący wpływ na stopień pogarszania się stanu technicznego samochodu. Sezon zimowy jest trudnym okresem. Zmienne uwarunkowania zewnętrzne wpływają również na kondycję techniczną automatycznej skrzyni biegów. Jeżeli przed zimą nie został przeprowadzony sezonowy przegląd stanu technicznego skrzyni mogą nas spotkać niemiłe niespodzianki.
Skrzynie z elektronicznym wspomaganiem układów sterowania wyposażone są w szereg czujników zewnętrznych. Czujniki te z wiązką elektryczną samochodu łączone są za pomocą wtyczek (konektorów). W wielu modelach samochodów sposób prowadzenia instalacji powoduje, że połączenia te narażone są na bezpośrednie działanie czynników zewnętrznych w postaci wody, błota i soli, które to czynniki w warunkach zimowych są codziennością. Wspomniane wyżej konektory na łączeniach posiadają uszczelnienia gumowe, które z wiekiem samochodu ulegają procesom starzenia. Proces ten znacznie przyspiesza praca w skrajnie zmiennych warunkach temperaturowych. Zimą początek zakresu zaczyna się przy temperaturach ujemnych - zależnych od temperatury powietrza i dochodzi do + 80_120 st.C po rozgrzaniu samochodu. Dodatkowe czynniki w postaci wody, błota i soli, w przypadku nieszczelności na połączeniach konektorów mogą powodować wadliwe działanie czujników, a tym samym całej skrzyni.
Powstanie warunków drogowych wymuszających ostrożną i wolniejszą jazdę samochodem może spowodować, że niektóre niedomagania mogą być dla użytkownika niezauważalne. Niedomagania tego rodzaju są bardzo groźne i nie usunięte w porę prowadzą do uszkodzeń wewnętrznych elementów skrzyni. Jeżeli samochód garażowany jest "pod chmurką" użytkownik może również przeoczyć uszkodzenia powodujące wyciek skrzyni. Każdy wyciek oleju ze skrzyni może narazić użytkownika na poważne koszty naprawy. Jeżeli użytkownik samochodu nie przeprowadził przed zimą zalecanego przeglądu technicznego stanu skrzyni, aby zmniejszyć ryzyko narażenia się na poważniejsze koszty naprawy wskazane jest szczególne kontrolowanie pracy skrzyni:
- Każde odczuwalne zmniejszenie mocy silnika przy ruszaniu z miejsca zatrzymanego wymagające większego wciśnięcia pedału przyspieszenia niż dotychczas może świadczyć między innymi o awaryjnym trybie pracy skrzyni.
- Brak wyczuwalnej zmiany biegów sygnalizowanej zmianą obrotów prędkościomierza może świadczyć o awaryjnym trybie pracy skrzyni.
- Samoistne zapalanie się, lub miganie kontrolki Hold, O/D, Check Engine, Gear Tribe Malfunction, Power (rodzaj kontrolki uzależniony od typu i modelu samochodu) może świadczyć o awarii układów elektronicznych skrzyni, lub o pracy skrzyni w trybie awaryjnym.
- Brak napędu w każdym położeniu dźwigni zmiany biegów, lub opóźnione załączanie biegów przy zimnym układzie silnik-skrzynia może świadczyć między innymi o za niskim poziomie oleju, lub zużyciu filtra oleju.
- Wyczuwalne poślizgi przy zmianie biegów i/lub obroty silnika nieadekwatne do prędkości jazdy mogą świadczyć między innymi o za niskim poziomie oleju, lub zużyciu filtra oleju.
Mając na uwadze powyższe uwagi należy również pamiętać, że samochód nie składa się z samej skrzyni biegów. Skrzynia jest mechanizmem, który ma przenieść moment obrotowy z silnika na koła samochodu. Złożoność konstrukcji powoduje, że stan techniczny innych podzespołów ma bardzo duży wpływ na właściwą pracę samej skrzyni.
Zimą należy szczególnie pamiętać o właściwym stanie akumulatora i całej instalacji elektrycznej. Próba uruchomienia samochodu przy nadmiernym spadku napięcia na akumulatorze, lub próba uruchamiania w takim przypadku z dołączonego drugiego akumulatora, czy urządzenia rozruchowego może spowodować między innymi rozprogramowanie lub uszkodzenie komputera sterującego pracą skrzyni (jeżeli zastosowany typ skrzyni taki posiada).
W przypadku stosowania hamulca ręcznego zamarznięcie linki w pancerzu w pozycji częściowego blokowania hamulca wprowadza konieczność pokonania nadmiernych oporów przez elementy wykonawcze skrzyni. Taki stan może doprowadzić do nadmiernego zużycia i spalenia tarczek sprzęgła do jazdy w przód (forward). Jest również czynnikiem odpowiedzialnym za przegrzewanie się elementów skrzyni.
Jeżeli temperatura otoczenia samochodu spadnie poniżej 0 st.C bardzo ważne po uruchomieniu samochodu, przed rozpoczęciem jazdy, (załączeniem pozycji D lub R ) jest wstępne rozgrzanie układu silnik-skrzynia. Przy silnikach gaźnikowych ze sterowanym ręcznie układem ssania, oraz układem sterowania automatycznym silnik przed rozpoczęciem jazdy, (załączeniem pozycji D lub R ) należy rozgrzać do temperatury umożliwiającej jego pracę przy prędkości obrotowej nie wyższej niż 1000 obr/min.
Przy silnikach z wtryskiem bezpośrednim i silnikach Diesla czas rozgrzewania układu przed rozpoczęciem jazdy (załączeniem pozycji D lub R ) powinien być nie krótszy niż 1-2 minuty w temperaturze otoczenia bliskiej 0 st.C i ok. 5-10min przy temperaturze otoczenia ok -10_15 st.C. Im niższa temperatura otoczenia, tym dłuższy czas potrzebny do wstępnego rozgrzania układów. Takie postępowanie ma wpływ na żywotność i prawidłową pracę wielu układów mechanicznych samochodu.
Z uwagi na profil naszego Serwisu Technicznego nasze uwagi odnośnie eksploatacji samochodu w warunkach zimowych odnoszą się wyłącznie do skrzyni automatycznej.