.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 10.cze.2025 02:14:09

Strefa czasowa: UTC + 1




Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [ABC] Klimatyzacja w samochodzie - mity i fakty
PostNapisane: 12.sty.2006 21:25:28 
Klubowicz

Dołączył(a): 17.sie.2004 08:34:00
Posty: 7309
Lokalizacja: mazowieckie
Material pochodzi ze strony http://www.alpo.ig.pl/klima.html


- Dlaczego uklad klimatyzacji musi byc serwisowany?

-> Poniewaz w naturalny sposob nawet z calkowicie szczelnego ukladu ubywa rocznie od 10 do 15 proc. czynnika chlodniczego.
-> Poniewaz inaczej nie mozna zagwarantowac smarowania kompresora.
-> Poniewaz wilgoc w ukladzie moze spowodowac powazne uszkodzenia.

Klimatyzator samochodowy traci 75 proc. swej wydajnosci chlodzenia powietrza, gdy w ukladzie krazy polowa wymaganej przez konstruktora ilosci czynnika chlodniczego. W ciagu jednego roku poprzez przewody i zlacza z ukladu ubywa ok. 10 do 15 proc. czynnika. Oznacza to, ze juz po trzech latach zdolnosc do schladzania wnetrza samochodu ulega drastycznemu ograniczeniu. Ponadto czynnik krazacy w ukladzie klimatyzacji jest takze nosnikiem oleju smarujacego sprezarke. Kompresor wymaga obecnosci tego oleju, bez niego nie jest smarowany. Jesli w ukladzie jest za malo czynnika, do kompresora dociera zbyt malo oleju. Moze to doprowadzic do kompletnego zatarcia sprezarki, w konsekwencji konieczna bedzie jej wymiana lub gruntowna naprawa. Taka naprawa zwykle pociaga za soba wydatek rzedu kilku tysiecy zlotych. Mozna takiej ewentualnosci uniknac, poddajac uklad klimatyzacji corocznemu przegladowi. Ponadto czynnik chlodniczy absorbuje wilgoc z powietrza atmosferycznego poprzez material, z ktorego wykonane sa elastyczne przewody polaczeniowe. Czesc wilgoci zatrzymuje i odfiltrowuje filtr-osuszacz, ale jego mozliwosci wyczerpuja sie definitywnie po dwoch latach pracy. Jesli filtr-osuszacz nie jest regularnie wymieniany, wysoka zawartosc wody doprowadzi do korozji wszystkich elementow ukladu. Nastepstwem bedzie przyspieszone zuzycie i mechaniczne uszkodzenia czesci ukladu. Gdy w ukladzie klimatyzacji krazy zawilgocony czynnik chlodniczy zawor rozprezny moze ulec zalodzeniu, co calkowicie blokuje dzialanie klimatyzatora, a w dalszej kolejnosci prowadzi do zniszczenia skraplacza i sprezarki.

Regularna wymiana filtra-osuszacza pozwala uniknac wysokich kosztow napraw.


- Dlaczego trzeba regularnie dezynfekowac uklad klimatyzacji?

-> Bakterie, grzyby i inne drobnoustroje osadzajace sie na parowniku powoduja powstawanie niemilych woni i moga wywolac reakcje alergiczne pasazerow samochodu.

Parownik jest zamontowany pod deska rozdzielcza i zintegrowany z systemem wentylacji wnetrza pojazdu. Osadzajaca sie na jego powierzchni wilgoc ze schladzanego powietrza i brak swiatla stanowia idealne warunki do rozwoju bakterii, grzybow i innych mikroorganizmow. Docieraja one do parownika wraz z kurzem z zasysanego powietrza i osiadaja na blaszkach radiatora parownika, skad poprzez system wentylacji docieraja do kabiny. U wielu ludzi grzyby i drobnoustroje powoduja kichanie, lzawienie, kaszel lub inne dokuczliwe reakcje alergiczne. Ponadto gnijace w wilgoci mikroorganizmy wywoluja niemila, stechla won.

Regularna dezynfekcja parownika niszczy zarodniki grzybow, bakterie i drobnoustroje. Jesli jest przeprowadzona prawidlowo, nie wywoluje zadnych szkodliwych nastepstw.


- Dlaczego konieczna jest wymiana filtra kabinowego raz do roku lub co 15 tys. km?

-> Regularna wymiana filtra jest konieczna i zalecana przez producentow pojazdow, poniewaz w miare osadzania sie zanieczyszczen w jego warstwie filtrujacej do kabiny wpada coraz mniej powietrza.
-> Zablokowany filtr kabinowy moze doprowadzic do uszkodzenia silnika dmuchawy ukladu wentylacji.
-> Zaparowane szyby to czesto skutek zmniejszonej przez zanieczyszczenia przepustowosci filtra.
-> Zanieczyszczenia warstwy filtracyjnej moga byc przyczyna nieprzyjemnego zapachu wewnatrz pojazdu.

Filtr kabinowy jest zwykle wykonany z materialu wloknistego o odpowiednio dobranej przepustowosci powietrza, ktory zatrzymuje kurz, zanieczyszczenia i pylki z powietrza. Jesli filtr ma dodatkowa warstwe z aktywnym weglem, odfiltrowaniu ulegaja takze szkodliwe gazy jak weglowodory i ozon. Biorac pod uwage, ze w ciagu godziny przez filtr przeplywa do 300 m3 powietrza, mozna latwo zrozumiec, dlaczego juz po roku lub 15 tys. km przebiegu filtr osiaga punkt saturacyjny, czyli zmniejszenie przepustowosci o 75% w stosunku do nowego wkladu. Jesli w tym momencie nie wymieni sie filtra, nastapi zablokowanie doplywu powietrza z zewnatrz do kabiny pojazdu. Zablokowany filtr, to takze ogromne przeciazenie silnika dmuchawy, a w skrajnym przypadku nawet jego przegrzanie.

Kolejny efekt zanieczyszczenia filtra to zaparowywanie szyb we wnetrzu. Jesli filtr jest zatkany i stary, to dodatkowo bedzie przyczyna przykrego zapachu w kabinie.


- Dlaczego trzeba wymieniac filtr-osuszacz?

-> Filtr-osuszacz usuwa z ukladu klimatyzacji wilgoc oraz czasteczki stale, zabezpieczajac sprezarke i zawor rozprezny przed zniszczeniem i gwarantujac optymalna wydajnosc chlodzenia.

Czesc wilgoci z ukladu klimatyzacji jest wychwytywana przez filtr-osuszacz, ktory w systemach z dysza rozprezna zamiast zaworu jest nazywany akumulatorem. Element ten osiaga punkt saturacji po ok. dwoch latach dzialania. Jesli filtr-osuszacz nie jest wymieniany regularnie, rosnaca zawartosc wody w ukladzie doprowadzi do korozji wszystkich jego elementow. W nastepstwie tego procesu moze dojsc do znacznie zwiekszonego zuzycia ukladu i jego elementow. Moze tez dojsc do zalodzenia zaworu rozpreznego, czego konsekwencja bedzie uszkodzenie skraplacza i sprezarki.


- Co ma wspolnego klimatyzacja z bezpieczenstwem jazdy?

-> Szybkie zmeczenie przy upalach
-> Spadek zdolnosci koncentracji
-> Wydluzenie czasu reakcji
-> Zwiekszenie ryzyka wypadku

Naukowe badania potwierdzaja, ze wraz ze wzrostem temperatury obniza sie zdolnosc koncentracji, a organizm ludzki szybciej sie meczy. Jednoczesnie wydluza sie czas reakcji. To z kolei podnosi znacznie ryzyko wypadku. Klimatyzacja w samochodzie schladza wnetrze do przyjemnej temperatury, osuszajac jednoczesnie powietrze. Pasazerowie czuja sie dobrze. Dzieki temu szybkosc reakcji i zdolnosc do koncentracji kierowcy zostaje zachowana przez dluzszy czas.


- W jaki sposob wilgoc moze dostac sie do ukladu klimatyzacji?

-> Przewody przepuszczaja pare wodna.
-> Wiekszosc starszych, mineralnych olejow sluzacych do smarowania sprezarek ma wlasciwosci higroskopijne (wchlaniaja wode).

Material, z ktorego wykonane sa przewody elastyczne, wzmacniana wloknem syntetycznym mieszanka gumowa, nie ma jednorodnej gestosci. Przez miejsca o mniejszej gestosci czynnik chlodniczy absorbuje pare wodna z powietrza i jednoczesnie sam wyparowuje. Wiekszosc starszych, mineralnych olejow sluzacych do smarowania sprezarek to preparaty higroskopijne, ktore wzmacniaja efekt wchlaniania wody poprzez niejednorodnosci struktury materialu przewodow elastycznych.


- Skad sie biora roznice cenowe w uslugach zwiazanych z serwisowaniem klimatyzacji?

-> Rozny zakres przegladu
-> Rozne rozumienie serwisu, kontroli klimatyzacji

Roznice w cenach oferowanego serwisu czy kontroli ukladu klimatyzacji wynikaja z zakresu przeprowadzonych prac. Uzywane powszechnie okreslenia serwis, kontrola, czyszczenie lub test nie sa w jednoznaczny sposob zdefiniowane. Dlatego w niektorych warsztatach nie wykonywany jest pelen zakres czynnosci przegladowych, co skutkuje korzystniejsza cena uslugi. Porownania ofert mozna dokonac tylko wtedy, gdy zakres robot oraz liczba wymienianych czesci jest identyczna.


Wspaniala rzecz dla Was i Waszych klientow: olej sprezarkowy PAO 68

-> Poprawia wydajnosc ukladow klimatyzacji i jest zalecany przez wiodacych producentow samochodow i czesci zamiennych.
-> Olej PAO 68 wylacznie w ofercie Hella, w calej Europie! Gwarantujemy jakosc i dostepnosc.

Jeszcze niedawno do prawidlowego serwisowania ukladow klimatyzacji roznych producentow konieczne bylo stosowanie kilku rodzajow oleju do kompresorow. Duza roznorodnosc srodkow smarnych do sprezarek klimatyzatorow to klopoty z ich zakupami, koniecznosc utrzymywania zapasow, mozliwosc pomylek przy pracach serwisowych, w koncu wiekszy koszt uslugi dla klientow.

Teraz mozna zastosowac proste rozwiazanie, jakim jest uniwersalny syntetyczny olej sprezarkowy Hella PAO 68.

11 powodow, dla ktorych olej PAO 68 jest dobrym rozwiazaniem:
1. Nie jest higroskopijny (nie wchlania wody)
2. Kompatybilny ze wszystkimi innymi srodkami smarnymi (mozna go z nimi mieszac)
3. Dostosowany do wszystkich rodzajow czynnikow chlodzacych
4. Nie zbiera sie w parownikach i skraplaczach
5. Wyzsza skutecznosc chlodzenia przy nizszym poborze mocy
6. Obnizony poziom halasu
7. Szeroki zakres roboczy od -68 do +315 st.°C
8. Pewnosc: olej PAO 68 potwierdza swa skutecznosc od lat we wszystkich strefach klimatycznych
9. Jest przyjazny srodowisku
10. Nie jest szkodliwy dla zdrowia i nie niszczy farb oraz lakierow
11. Olej PAO nie wchlania wilgoci, dlatego nadaje sie do uzytku nawet przez dluzszy czas po otwarciu.


- Czy klimatyzacja samochodowa jest tylko modnym tematem? Czy jest to sposob by zarabiac wiecej pieniedzy?

-> Doswiadczenie wskazuje, ze regularne serwisowanie klimatyzacji zapobiega uszkodzeniom i utrzymuje uklad w stalej sprawnosci, co zapobiega kosztownym naprawom.

Jeszcze kilka lat temu uwazano, ze uklady klimatyzacyjne sa systemami zamknietymi i w ogole nie wymagaja obslugi. Z czasem jednak zauwazono, ze naturalny proces utraty czynnika w wielkim stopniu obniza zdolnosc do chlodzenia powietrza i moze spowodowac uszkodzenie lub zniszczenie kompresora. Podobnie jest ze zbyt duza zawartoscia wilgoci w ukladzie (patrz tez Dlaczego uklad klimatyzacji musi byc serwisowany?). Ponadto w ostatnich latach znacznie zmniejszyly sie konieczne inwestycje na urzadzenia serwisowe i narzedzia, dzieki czemu sens ekonomiczny zyskalo oferowanie przez wieksza liczbe placowek serwisowych uslug konserwacji ukladow klimatyzacji. Nie wolno tez zapominac o aspektach ekologicznych. Obecnie kazdy juz wie, ze czynnik chlodniczy uciekajacy z nieszczelnego lub ¼le serwisowanego (zwiekszone zuzycie paliwa) ukladu klimatyzacji ma wplyw na powstawanie dziury ozonowej i zwiekszanie sie efektu cieplarnianego w atmosferze naszej planety. Wszystko to sprawilo, ze przemysl zajmujacy sie produkcja pojazdow i czesci zamiennych oraz urzadzen zaczal rozpowszechniac wsrod klientow kompleksowa informacje na ten temat.


- Co sie dzieje podczas kontroli ukladu klimatyzacji?

-> Wypompowywany, oczyszczany i magazynowany jest czynnik chlodniczy
-> Wymieniany jest filtr-osuszacz (co dwa lata)
-> Uklad jest przedmuchiwany suchym azotem pod wysokim cisnieniem, dla usuniecia zanieczyszczen stalych i wilgoci
-> Przeprowadzany jest wzrokowy przeglad wszystkich elementow, sprawdza sie zlacza, przylacza i elementy ruchome, a takze okablowanie i podzespoly sterowania i obslugi
-> Uklad jest ponownie napelniany odpowiednia dla danej konstrukcji iloscia czynnika chlodniczego
-> Sprawdzony i wymieniony (co rok lub 15 tys. km) zostaje filtr kabinowy
-> Przeprowadza sie test dzialania i kontrole szczelnosci calego ukladu
-> Dokumentuje sie wyniki wykonanych prac (wiecej szczegolow znajdziecie w Liscie kontrolnej klimatyzacji)


- Skad sie bierze zapach stechlizny w kabinie samochodu?

-> Przyczyna moze byc stary filtr kabinowy i/lub zanieczyszczony parownik.

Z biegiem czasu czasteczki kurzu zatrzymane przez filtr wchodza w reakcje z wilgocia z powietrza. Kiedy filtr jest zbyt stary moze to prowadzic do powstawania przykrego zapachu. Bakterie, grzyby i inne mikroorganizmy osadzajace sie i gnijace na parowniku powoduja powstanie zapachu stechlizny oraz wywoluja reakcje alergiczne u pasazerow.

Regularna wymiana filtrow i regularna dezynfekcja parownika eliminuja ten problem, a przede wszystkim zapobiegaja jego wystepowaniu. Wiecej szczegolow znajdziecie w sekcjach:

Dlaczego trzeba regularnie dezynfekowac uklad klimatyzacji? oraz Dlaczego konieczna jest wymiana filtra kabinowego raz do roku lub co 15 tys. km?


- Dlaczego zaparowuja szyby? Czy mozna temu zapobiec?

-> Parowanie szyb to nic innego niz osadzanie sie na nich wilgoci z powietrza. Pomocne moze tu byc odpowiednie uzycie klimatyzacji.

W chlodne i wilgotne dni powietrze zawiera duzo wilgoci, a pasazerowie wsiadajacy do samochodu wnosza do niego jej jeszcze wiecej na ubraniu i butach. Dodatkowo efekt ten jest poglebiany przez oddychanie. Na szybach osadza sie takze woda parujaca z mokrych dywanikow. System klimatyzacji wysusza powietrze w kabinie, szybko oczyszczajac szyby. Osuszanie mozna znacznie przyspieszyc zamykajac doplyw powietrza do kabiny z zewnatrz (tryb zamknietego obiegu powietrza).

Efektywny sposob osuszania zaparowanych szyb:

-> Wlaczyc klimatyzacje
-> Skierowac nawiew na szybe przednia
-> Wlaczyc tryb zamknietego obiegu powietrza (w niektorych samochodach jest to niemozliwe w polaczeniu z nawiewem na szybe, wowczas nalezy przejsc od razu do nastepnego punktu)
-> Ustawic dmuchawe i ogrzewanie na maksimum

Po krotkim czasie nalezy wylaczyc zamkniety obieg powietrza, a dmuchawe ustawic na mniejsza intensywnosc.

Uwaga: samochody wytwarzane przez niektorych producentow automatycznie wylaczaja uklad klimatyzacji, jesli temperatura zewnetrzna spadnie ponizej +4 st. C.


- Dlaczego tak wazne jest, by uzywac klimatyzacji nie tylko w lecie?

-> Aby szybciej osuszyc zaparowane szyby
-> Aby poprawic atmosfere w kabinie
-> Aby sie upewnic, ze uklad jest ciagle sprawny

Zaparowane okna to zmniejszona widocznosc i ryzyko zwiazane z bezpieczenstwem jazdy. Kiedy wlaczone jest razem ogrzewanie i klimatyzacja, powietrze ulega nie tylko podgrzaniu, ale i wysuszeniu (wiecej szczegolow w sekcji Dlaczego zaparowuja szyby?). Dzieki temu szybko przywracana jest pelna przejrzystosc szyb i atmosfera w kabinie jest zdrowsza.

Aby upewnic sie, ze w ukladzie klimatyzacji znajduje sie wystarczajaca ilosc oleju, oraz ze uszczelki zachowuja swoje parametry, uklad klimatyzacji musi byc wlaczany przynajmniej na kilka minut tygodniowo takze w zimie. Dzieki temu kierowca ma pewnosc, ze klimatyzacja jest sprawna i przygotowana do intensywnej eksploatacji, gdy nadejda cieple dni.


- Czy uzywanie klimatyzacji powoduje zwiekszenie zuzycia paliwa?

-> Podwyzszone zuzycie paliwa zalezy od wielu czynnikow. Wzrost moze siegnac 10 proc.

Zwiekszone zuzycie zalezy od typu zainstalowanego w samochodzie ukladu klimatyzacji, stanu technicznego pojazdu, temperatury zewnetrznej i przyzwyczajen kierowcy. Kolejne kryterium to dbalosc o serwisowanie i stan samej klimatyzacji. Postep konstrukcyjny w przemysle motoryzacyjnym jest w tej dziedzinie bardzo wyra¼ny. Istnieja juz uklady klimatyzacyjne z kompresorami o automatycznie regulowanej wydajnosci tloczenia, ktore nie zawsze pracuja z maksymalna moca. Dzis wiele ukladow klimatyzacji wyposazonych jest w automatyczna regulacje temperatury lub w pelni automatyczne systemy kontroli temperatury i przeplywu powietrza. Te zaawansowane uklady dzialaja tak, aby zapewnic maksymalny komfort pasazerom przy minimalnym wzroscie zuzycia paliwa przez silnik. W ruchu miejskim zwiekszone zuzycie paliwa ma wieksza skale niz podczas jazdy na szosie,W wyzszych temperaturach zewnetrznych uklad klimatyzacji musi wykazac sie wyzsza skutecznoscia chlodzenia, co w efekcie oczywiscie prowadzi do wyzszego zuzycia paliwa. Jesli przez cala podroz mamy wlaczona klimatyzacje, zuzywamy znacznie wiecej paliwa, niz to potrzebne. Dzieki efektowi poklimatyzacyjnemu uklad mozna wylaczyc kilka kilometrow przed koncem podrozy (wiecej w sekcji W jaki sposob uzywac klimatyzacji, by bylo to najbardziej efektywne?). Jesli w ukladzie nie ma wystarczajacej ilosci czynnika chlodniczego, efekt schladzania moze byc uzyskany tylko przez dluzsza i bardziej energochlonna prace kompresora, co oczywiscie zwieksza zuzycie paliwa. Uzywanie klimatyzacji zwykle powoduje zwiekszenie zuzycia paliwa o 5-10 proc. Jest to wartosc szacunkowa i wzgledna. W gorace dni pojazdy bez klimatyzacji zwykle sa eksploatowane z otwartymi oknami i/lub szyber-dachem. Efektem takiego wietrzenia wnetrza jest ogromny wzrost oporu aerodynamicznego jadacego pojazdu, do pokonania, ktorego silnik musi zuzyc dodatkowa ilosc paliwa. Zuzycie paliwa zwieksza sie o porownywalna dawke potrzebna do napedzania klimatyzatora.


- Jakie koszty moze spowodowac awaria klimatyzacji?

-> Kiedy dojdzie do calkowitego uszkodzenia ukladu klimatyzacji (np. zniszczenia kompresora), koszty napraw siegajace kilku tysiecy zlotych nie powinny byc zaskoczeniem.

Koszty naprawy w wielkim stopniu zaleza od rodzaju awarii, typu pojazdu i samego ukladu klimatyzacji. Wymiana kompresora z mechanicznym uszkodzeniem wymaga takze wymiany osuszacza oraz zaworu rozpreznego. Usuniecie wszystkich zanieczyszczen (np. opilkow metalu) z klimatyzacji oznacza koniecznosc dokladnego wyplukania ukladu. Inaczej nie ma gwarancji, ze system po naprawie bedzie pracowal poprawnie i dlugo.

Wymiana parownika moze byc wyjatkowo skomplikowana, poniewaz wymaga demontazu i ponownego montazu deski rozdzielczej. Szacunkowy koszt takiej operacji to minimum 1500-2000 zl.


- Po czym poznac, ze cos zlego dzieje sie z ukladem klimatyzacji?

Awaria klimatyzacji moze miec nastepujace objawy:

-> Slaba wydajnosc chlodzenia
-> Zwiekszone zuzycie paliwa
-> Halasliwosc
-> Zaparowane szyby
-> Pojawienie sie nieprzyjemnego zapachu

Zbyt mala ilosc czynnika chlodniczego moze byc przyczyna slabego schladzania (patrz tez Dlaczego uklad klimatyzacji musi byc serwisowany?).

Zwiekszone zuzycie paliwa moze byc spowodowane przez zbyl czeste i zbyt dlugie wlaczanie sie kompresora klimatyzacji (patrz tez Dlaczego konieczna jest wymiana filtra kabinowego raz do roku lub co 15 tys. km?).

Halas slyszalny tylko po wlaczeniu ukladu klimatyzacji jest zwykle powodowany przez kompresor lub zawor rozprezny. Stale zaparowane szyby to czesto oznaka zabrudzenia filtra kabinowego (patrz tez Dlaczego zaparowuja szyby? Czy mozna temu zapobiec? i Dlaczego konieczna jest wymiana filtra kabinowego raz do roku lub co 15 tys. km?). Aby uniknac powaznego uszkodzenia, kontrole ukladu klimatyzacji nalezy zlecic fachowcowi.


- W jaki sposob czynnik chlodniczy moze wyciec z ukladu klimatyzacji, skoro jest to system zamkniety?

-> Poprzez przewody elastyczne i zlacza.

Niewielka ilosc czynnika chlodniczego ulatnia sie poprzez naturalna porowatosc przewodow elastycznych wykorzystywanych w ukladzie oraz zlacza z uszczelkami.

Stuprocentowa szczelnosc ukladu jest niemozliwa do uzyskania ze wzgledu na wymagania stawiane wobec systemow montowanych w samochodach (elastyczne przewody, dobor materialow).


- Czy wyciekanie czynnika chlodzacego do kabiny samochodu jest szkodliwe?

-> Szkodliwe efekty wycieku czynnika chlodniczego sa malo prawdopodobne.

Szkodliwe efekty wycieku czynnika chlodniczego do wnetrza kabiny samochodu sa wyjatkowo malo prawdopodobne. Gdyby nawet nieszczelnosc (np. w parowniku) prowadzic miala do saczenia sie czynnika do wnetrza kabiny, bylby to proces bardzo powolny. Stala wymiana powietrza w kabinie oznacza, ze stezenie czynnika w powietrzu w kabinie opisac nalezaloby jako bardzo niskie. W pewnych sytuacjach jednak, jak dlugotrwale uzytkowanie pojazdu w trybie obiegu zamknietego powietrza w polaczeniu z gwaltownym wyciekiem, moze przejsciowo zagrozic zdrowiu pasazerow.


- Jak dlugo trwa kontrola ukladu klimatyzacji?

-> Normalne czynnosci serwisowe przy ukladzie klimatyzacji trwaja zwykle ok. 1 godziny.

Serwisowanie ukladu klimatyzacyjnego, ktory nie wykazuja zadnych usterek, i do ktorego uzytkownik nie zglasza zadnych uwag, zajmie okolo 1 godziny. W tym czasie wszystkie czynnosc wymienione w Liscie kontrolnej klimatyzacji zostana prawidlowi przeprowadzone, a wyniki kazdej czynnosci z listy opisane.


- Ile kosztuje kontrola ukladu klimatyzacji?

-> Koszty sa uzaleznione od kraju, regionu i lokalnej konkurencji. Serwis powinien zaproponowac konkurencyjna z punktu widzenia ekonomii i konkurencyjnosci cene.


- W jaki sposob uzywac klimatyzacji, by bylo to najbardziej efektywne?

W lecie:

-> Parkowac w cieniu
-> Pozostawic przez chwile otwarte drzwi przed rozpoczeciem podrozy
-> Na poczatku podrozy ustawic chlodzenie i dmuchawe na maksimum
-> Przez kilka pierwszych minut jechac z otwartymi oknami/szyber-dachem
-> Nie dopuszczac do obnizenia temperatury w kabinie ponizej 22 st. C

O ile to mozliwe, parkuj swoj samochod w sloneczne dni w cieniu. Inaczej temperatura w jego wnetrzu moze przekroczyc 60 st. C. Aby sie pozbyc zastalego goracego powietrza z kabiny, pozostaw przez chwile otwarte drzwi przed rozpoczeciem podrozy. Aby we wnetrzu jak najszybciej zrobilo sie przyjemnie chlodno, zalecane jest ustawienie klimatyzacji i wentylacji na maksimum. Nawiew nie musi byc skierowany bezposrednio na pasazerow. Krotkie wykorzystanie trybu zamknietego obiegu powietrza przyspiesza schladzanie. Otwarcie okien i szyberdachu przez pierwszych kilka minut jazdy daje efekt znacznie szybszej wymiany powietrza, a wiec i szybszego schlodzenia kabiny. Nalezy unikac przeciagow. Ze wzgledow zdrowotnych temperatura we wnetrzu pojazdu nie powinna byc obnizana ponizej 22 st. C lub o wiecej niz 7 st. C w stosunku do temperatury otoczenia.


W zimie:

-> Wlaczyc klimatyzacje
-> Skierowac nawiew na przednia szybe
-> Wlaczyc tryb zamknietego obiegu powietrza (w niektorych pojazdach jest to niemozliwe wraz z nawiewem na szybe, nalezy wtedy przejsc do kolejnego punktu)
-> Nastawic dmuchawe i ogrzewanie na maksimum

Aby samochod sie wysuszyl i nagrzal, a okna odparowal zalecane jest przed rozpoczeciem podrozy wlaczenie klimatyzacji i skierowanie nawiewu na przednia szybe. Aby zapobiec wpadaniu do srodka wilgotnego powietrza, od czasu do czas na chwile mozna wlaczac tryb zamknietego obiegu powietrza Zaleca sie ustawienie dmuchawy i ogrzewania na maksimum Tryb zamknietego obiegu powietrza musi byc wylaczony krotkim czasie pracy.

W wiekszosci przypadkow mozna przelaczyc nastawy na poziom sredni, gdy tylko odparuja okna. Mozna wowczas wylaczyc klimatyzacje.

Uwaga: samochody niektorych producentow automatyczni odlaczaja uklad klimatyzacji, gdy temperatura zewnetrzna spadnie ponizej +4 st. C. W niektorych samochodach niemozliwe je jednoczesne wlaczenie klimatyzacji, nawiewu na przednia szyb i zamknietego obiegu powietrza.


- Co odroznia klimatyzacje samochodowa od lodowki?

-> Sposob napedu kompresora
-> Liczba elementow polaczeniowych
-> Elastyczne polaczenia gumowe zamiast trwalych
-> Zmieniajace sie warunki dzialania

Klimatyzacja w samochodzie podobnie jak lodowka w gospodarstwie domowym dziala na zasadzie pompy ciepla. W obu przypadkach dzieki kompresorowi w zamknietym obiegu przepompowywany jest czynnik chlodniczy, ktory oddaje cieplo do otoczenia i pobiera je z kabiny auta lub wnetrza lodowki. W przeciwienstwie do lodowki, w ktorej kompresor napedzany jest silnikiem elektrycznym klimatyzacja samochodowa wykorzystuje do napedu silnik pojazdu.

Poszczegolne czesci ukladu chlodzenia znajduja sie w lodowce bardzo blisko siebie i polaczone sa trwalymi elementami miedzianymi.

W aucie polaczenia sa znacznie dluzsze. Zaleznie od konstrukcji stosowane sa elastyczne przewody gumowe, nie stosuje sie polaczen stalych. Przez to, ze lodowka zasilana jest stacjonarnie warunki dzialania (temperatura otoczenia, wilgotnosc powietrza, fazy wlaczania i wylaczania) zmieniaja sie rzadko, a dzieki stalym polaczeniom ubytek czynnika chlodniczego jest niewielki. Dlatego do systemu przedostaja sie tylko niewielkie ilosci wilgoci i nie wymaga on regularnego serwisu mimo, ze takze w ukladzie lodowki znajduje sie element osuszajacy.


- Jak nalezy rozumiec nastepujace pojecia: kontrola, serwis, czyszczenie lub test klimatyzacji?

-> Kontrola oraz test klimatyzacji polegaja na sprawdzeniu poszczegolnych parametrow bez wymiany czynnika chlodniczego.
-> Serwis i czyszczenie klimatyzacji obejmuje sprawdzenie parametrow oraz przeglad wszystkich elementow ukladu lacznie z wymiana czynnika chlodniczego i innych wymagajacych tego czesci.

Czesto pada pytanie: Co oznacza i czym rozni sie kontrola o serwisu, czyszczenia czy testu klimatyzacji? Niestety nie funkcjonuje jednoznaczna definicja tych pojec, dlatego moga one byc stosowane zamiennie. Jednak kazdy specjalista w tej dziedzinie powinien trzymac sie nastepujacych zasad:
kontrole i test klimatyzacji powinno przeprowadzac sie raz w roku. Czynnosci te sluza do sprawdzenia podstawowych parametrow takich jak: cisnienie (wysokie, niskie), temperatur, powietrza przy dyszach nawiewowych, a przez to okreslenie sprawnosci ukladu klimatyzacji ewentualnie wykryciu i usunieciu podstawowych bledow w jej funkcjonowaniu. W tym przypadku powinien zostac skontrolowany, a jesli zajdzie taka potrzeba takze wymieniony filtr kabinowy. Ponadto kontrola/test obejmuje rowniez kontrole wzrokowa sprawnosci i szczelnosc poszczegolnych elementow ukladu.

Wskazowka:

Zwracac uwage na zapach we wnetrzu pojazdu. Zalecana jest regularna dezynfekcja parownika lub czyszczenie ukladu nawiewu powietrza!

serwis,czyszczenie powinny odbywac sie co 2 lata. Czynnosci te sluza do gruntownego sprawdzenia calego ukladu klimatyzacyjnego. Serwis obejmuje podobnie jak kontrola oraz test sprawdzenie cisnienia (wysokie, niskie) i temperatury powietrza przy dyszach nawiewowych, sprawdzenie oraz ewentualna wymiane filtra kabinowego. Dodatkowo serwis obejmuje sprawdzenie wszystkich elementow ukladu. Wymieniany jest czynnik chlodniczy i uzupelniany olej sprezarkowy. Na koniec sprawdzana jest szczelnosc wszystkich elementow ukladu klimatyzacji i jego polaczen. Jako przewodnik i dokumentacja poszczegolnych krokow moze posluzyc tzw. [i]Lista kontrolna klimatyzacji. Wymiana filtra-osuszacza lub filtra-akumulatora powinna odbywac sie rowniez co 2 lata (patrz tez Dlaczego trzeba wymieniac [i]filtr-osuszacz? i Czy sa wyjatki od 2-letniego cyklu wymiany?).

Wskazowka:

Zalecana jest dezynfekcja parownika lub czyszczenie ukladu nawiewu powietrza co 2 lata. Im dluzsza jest przerwa miedzy dezynfekcjami tym trudniejszy do usuniecia staje sie przykry zapach.


- Czy sa wyjatki od 2-letniego cyklu wymiany filtra-osuszacza lub filtra-akumulatora?

-> Producenci samochodow nie zalecaja wymiany, a pojazd znajduje sie jeszcze w okresie gwarancji
-> Filtr-osuszacz i skraplacz stanowia calosc
-> Ponadprzecietny naklad pracy
-> Klimatyzacja jest nieszczelna

W niewielu okreslonych przypadkach dopuszczane jest odstapienie od reguly wymiany filtra-osuszacza lub filtra-akumulatora co 2 lata. W przypadku gdy samochod znajduje sie jeszcze w okresie gwarancji , a producent nie wskazuje terminu wymiany osuszacza/akumulatora, mozna podczas standardowego przegladu zrezygnowac z jego wymiany. Odstapienie od wymiany powinno byc jednak kazdorazowo uzgadniane z klientem ewentualnie z autoryzowanym serwisem.

W niektorych pojazdach filtr-osuszacz i skraplacz stanowia jednolita calosc. W tym przypadku w zwiazku z duzym nakladem pracy i kosztow nie jest konieczna kompletna wymiana calej tej jednostki co 2 lata. Uwaga ta odnosi sie rowniez do niewielu modeli samochodow, w ktorych wymiana filtra-osuszacza lub filtra-akumulatora wiaze sie z ponadprzecietnym nakladem pracy. W tym przypadku do rozwazenia jest 3, 4-letni cykl wymiany. Gdyby sie jednak okazalo, ze uklad klimatyzacji jest nieszczelny lub brak jest czynnika chlodniczego – filtr-osuszacz lub filtr-akumulator musi zostac wymieniony bez wzgledu na wiek (patrz tez Dlaczego trzeba wymieniac filtr-osuszacz?).


Wiecej na stronie http://forum.audiklub.pl/viewtopic.php?p=145617#145617


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 1 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: