.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 09.cze.2025 22:26:28

Strefa czasowa: UTC + 1




Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 47 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: POŻYCZANIE PRĄDU
PostNapisane: 23.sty.2006 08:09:09 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24.lip.2005 10:37:29
Posty: 229
Lokalizacja: Legnica
Witam, jako elektryk wogóle nie powinienem zadawać tego pytania, ale ponieważ teorii na ten temat jest mnóstwo - mniej lub bardziej idiotycznych - ośmielę się pytać o rzeczy elementarne w poszukiwaniu prawdy.

Problem dotyczy odpalania samochodu sąsiada z padniętym akumulatorem za pomocą prądu z naszego akumulatora.

1) Czy podczas odpalania nasze auto powinno mieć włączony silnik?

2) Czy (-) podłączać do jakiegoś specjalnego miejsca?


wyjaśnienie:

1) Przy pracującym silniku istniejeteoretyczna możliwość uszkodzenia regulatora napięcia oraz alternatora - podłączenie rozrusznika insytalacja elektryczna auta widzi jako zwarcie (160-200A)
Jeśli jednak nie włączymy silnika istnieje zagrożenie, że sąsiad wyssie nam cały prąd.

2) Pewien gość upierał się, że w żadnym wypadku nie wolno podłączać klemy minusa z klemą minusa ale z inną masą. Jego kretyńskiej argumentacji nie przytoczę. Myślę, że chodzi o spadek napięcia - jeśli (-) podłączymy jak najbliżej rozrusznika to teoretycznie będzie on namniejszy. Ale czy warto ryzykować niepewne połączenie i zaspawać zacisk?

...a co Wy o tym sądzicie?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sty.2006 08:19:24 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10.sty.2006 08:10:50
Posty: 80
Lokalizacja: Gorzow Wlkp / Umea
wlasnie ogladalem "garaz" na TVN turbo i "fachowiec" wypowiadal sie odnosnie w/w zagadnienie,wedlug niego samochod ktory pozycza prad nie musi byc uruchomiony,ja jednak mialem wypadek ze odpalilismy samochod z pustym akumulatorem dopiero wtedy gdy uruchoilismy auto ktore pozyczalo :?:

_________________
Audi A4 Avant AFN 1.9 TDi '97


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sty.2006 08:28:35 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13.kwi.2004 15:05:52
Posty: 1222
Lokalizacja: Czaplinek
Lmarkus napisał(a):
wlasnie ogladalem "garaz" na TVN turbo i "fachowiec" wypowiadal sie odnosnie w/w zagadnienie,wedlug niego samochod ktory pozycza prad nie musi byc uruchomiony,ja jednak mialem wypadek ze odpalilismy samochod z pustym akumulatorem dopiero wtedy gdy uruchoilismy auto ktore pozyczalo :?:


Ten sam fachowiec powiedział i tu cytuję "że alternator daje wbrew pozorom bardzo mały prąd rzędu kilku amper do ładowania akumulatora". To chyba troszkę zbyt ogólne stwierdzenie. Owszem akumulator się ładuje stosunkowo niewielikim prądem ale altermator może dawać spory prąd (w moim aucie chyba 90A). Sprzęt audio, klima i wentylatory trochę wsysają. A ten przewodzik chyba 25mm2 do akumulatora też nie bez powodu taki gruby. Pan ekspert się nie popisał.

_________________
Ostrzeżenie innych kierowców o patrolu policji na drodze jest zaszczytnym obowiązkiem każdego obywatela !

Jest A6 2,4 ALF '98
Było B4 2,0 ABK '92
Było B3 1,8 NE '89


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sty.2006 08:31:30 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05.lis.2004 23:06:05
Posty: 5522
Lokalizacja: Kęty
Auto: Audi A8 D2 4.2E
co za problem odłączyć kleme z plusa dawcy :okulary:

_________________
Audi A8 ABZ - black widow

http://img513.imageshack.us/img513/2742/dscn1455.jpg

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: POŻYCZANIE PRĄDU
PostNapisane: 23.sty.2006 09:01:14 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.gru.2003 15:35:15
Posty: 17274
Lokalizacja: Pabianice /EPLL/LCJ
Auto: AFN quattro,AVG quattro, CFHF 4x4
BBart napisał(a):
Witam, jako elektryk wogóle nie powinienem zadawać tego pytania, ale ponieważ teorii na ten temat jest mnóstwo - mniej lub bardziej idiotycznych - ośmielę się pytać o rzeczy elementarne w poszukiwaniu prawdy.

Problem dotyczy odpalania samochodu sąsiada z padniętym akumulatorem za pomocą prądu z naszego akumulatora.

1) Czy podczas odpalania nasze auto powinno mieć włączony silnik?

2) Czy (-) podłączać do jakiegoś specjalnego miejsca?


1) Powinno, w procesie uruchamiania obcego auta , kazda dawka energii jest potrzebna.
2) Najlepiej do klemy (-) , czyli najbliżej źródła pradowego - mniejszy spadek napięcia.

Co do teorii upalania alternatora to jest to ewidentne plecenie głupot, zawsze i tak prąd jest pobierany ze źródła o większej wydajności prądowej, a alternator da najwyżej tyle prądu ile mu się uda, resztę dostarczy AQ.
W czasie gdy auto A uzycza pradu autku B, w autku A nalezy utrzymywac obroty w granicach 3000 rpm. Sprawdzałem to wielokrotnie, jako ze moj traktor czasem uzycza prądu innym potrzebującym. :)
Warto jeszcze, zanim uruchomimy pojazd B, podlaczyc 2 akumulatory ze sobą , tak aby akumulator B, chwilę się podładował (wystarczy minuta, jako ze dostaje końską dawkę energii), wtedy próbujemy awaryjnego rozruchu.
Jeśli autko A to diesel a autko B to benzyna, to odpalanie idzie koncertowo, jesli autko B to diesel , tutaj nalezy robić to na raty , aż do skutku.
Jesli autko A to benzyna a autko B to diesel ... hmm , lekko nie będzie ale próbować trzeba.
;-)

_________________
A4 AFN quattro 134 KM @ 344 Nm
A4 AVG quattro - już nieseryjne.
Caddy Maxi CFHF 4 Motion 194 KM @ 437 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sty.2006 09:13:23 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24.lip.2005 10:37:29
Posty: 229
Lokalizacja: Legnica
O ja głupia cipa!
W sumie racja - alternator jest niczym innym jak trójfazową obcowzbudną prądnicą synchroniczną. Czyli przy zwarciu "siada" wzbudzenie (elektromagnes wbudowany w wirnik) co samoistnie zmniejsza prąd zwarcia. Pozostaje jeszcze tylko kwestia regulatora napięcia - ale te są różne.


Ostatnio edytowano 23.sty.2006 09:18:15 przez BBart, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sty.2006 09:17:19 
Użytkownik

Dołączył(a): 06.sty.2006 15:26:14
Posty: 28
Lokalizacja: Rzeszów
Z tego co wiem, (np po dzisiejszej walce rano) auto które użycza prądu powinno:
a) być uruchomione, jak ma duży silnik (np. bmw7 V12, akumulator jak w ciężarówce) nie musi być kręcony do wysokich obrotów
b)mieć podłączone kable + do akumulatora, - gziekolwiek indziej, żeby to tylko była masa, i żeby sobie lakieru nie porysować:D
a auto które bierze prąd powinno mieć normalnie podłączone kable tzn. + do +na akumulatorze, a - do - na akumulatorze :peace:

_________________
Audi 80 1,8 NE
Benzyna + LPG
66 kW
podobno silnik gaźnikowy brzmi ładniej od zasilanego wtryskiem :D


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sty.2006 09:24:15 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.paź.2003 17:09:27
Posty: 4593
Lokalizacja: Białystok
Auto: przeważnie starsze Audi
ja mam taką taktykę. samochod dawca (zazwyczaj moj :D ) , jest odpalony. podlaczam najpierw(!) przewodem przy klemach minusowych akumulatorow (zeby wyrownac potencjały karoserii) , potem podłączam sie przy klemach plusowych. wtedy czekam jakieś piec minut na moim odpalonym aby moj alternator naładował po części akumulator odbiorcy. po tym zwiekszam obroty do ~3tys (zeby alternator miał "lżej") i biorca próbuje odpalić. jesli nie uda sie w przeciagu 10sekund , a rozrusznik normalnie kręci to raczej nie odpali bo ma cos schrzanione :) w kazdym razie przed ponowną próbą dobrze by bylo poczekać, zeby znowu aku odbiorcy sie podladowal i rozruch byl po części z jego aku wspomagany naszym.

P.S. jakby moj zdechl to mam na parkingu ładowarkę - fiatex 126p hehe, sukinkot odpala bez problemu :D

_________________
200 10V turbo quattro, Pastuch "quattro" 2,8


Ostatnio edytowano 23.sty.2006 09:30:37 przez Lukasik, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sty.2006 09:24:16 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01.sie.2003 00:34:44
Posty: 8535
Lokalizacja: Random
Ja tam zawsze jak odpalalem siebie bądź sąsiada to zawsze na odpalonym silniku i zwiększonych obrotach i jak do tej pory nic sie nie stało :peace:

PS. elektryk ze mnie jak z koziej d**y odkurzacz :P

_________________
Pozdro Mirek :peace:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sty.2006 09:32:14 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.gru.2003 15:35:15
Posty: 17274
Lokalizacja: Pabianice /EPLL/LCJ
Auto: AFN quattro,AVG quattro, CFHF 4x4
MRX napisał(a):
tylko była masa, i żeby sobie lakieru nie porysować:D
a auto które bierze prąd powinno mieć normalnie podłączone kable tzn. + do +na akumulatorze, a - do - na akumulatorze :peace:

Nic bardziej mylnego ... im dalej od AQ, tym wiekszy spadek napiecia ( a mówimy o prądach rozruchowych rzędu 800 A, w chwili gdy auto B ma zmarzniety kisiel w misce olejowej,tloki przymarzniete do cylindrów a do tego ma dieslowski silnik , gdzie na kazdym cylindrze jest od 32 do 40 bar do pokonania).
Łaczysz jak najbliżej źródła prądu , czyli na klemie.
Ostatnie zdanie pozostawiam bez komentarza juz ... :):

_________________
A4 AFN quattro 134 KM @ 344 Nm
A4 AVG quattro - już nieseryjne.
Caddy Maxi CFHF 4 Motion 194 KM @ 437 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sty.2006 09:56:03 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24.lip.2005 10:37:29
Posty: 229
Lokalizacja: Legnica
800A - toś chłopie trochę przesadził!


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sty.2006 10:07:04 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.paź.2003 17:09:27
Posty: 4593
Lokalizacja: Białystok
Auto: przeważnie starsze Audi
BBart napisał(a):
800A - toś chłopie trochę przesadził!


prad zwarciowy aku bedzie w takich okolicach

_________________
200 10V turbo quattro, Pastuch "quattro" 2,8


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sty.2006 10:16:44 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.paź.2003 17:09:27
Posty: 4593
Lokalizacja: Białystok
Auto: przeważnie starsze Audi
w sumie co do podlaczania - mozna by podumać troche. do rozrusznika nie leci zaden przewód minusowy, masa jest brana od budy (tzn silnika, dalej precionką do karoserii i od karoserii plecionką do klemy minus). spotkalem sie kiedys w audicy, ze podlaczenie plecionki od aku do grodzi było skorodowane, ale to chyba rzadkosc. na upartego mozna podlaczac mase blizej rozrusznika czyli np gdzies do bloku silnika sie wpiąć, albo złapać za plecionkę między silnikiem a budą, ale to w wiekszosci przypadkow nic nie da.

łapac normalnie przy aku, najlepiej za klemy. a jak przewody skorodowane to zdrapać rdzę, zeby styk byl jak najlepszy.

_________________
200 10V turbo quattro, Pastuch "quattro" 2,8


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sty.2006 10:20:06 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01.sie.2003 00:34:44
Posty: 8535
Lokalizacja: Random
Ja tam wymyśliłem żeby połączyć 2 akumulatory szeregowo... Nie ma bata żeby nie odpalił :diabel: :peace:

PS. Oczywiście żartuje :-D

_________________
Pozdro Mirek :peace:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sty.2006 10:25:15 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24.lip.2005 10:37:29
Posty: 229
Lokalizacja: Legnica
Faktycznie, Centra FUTURA poj. 95Ah prąd rozruchu 900A :oops:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sty.2006 10:30:41 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01.sie.2003 00:34:44
Posty: 8535
Lokalizacja: Random
Z ciekawostek, w ostatnim bodajrze "Gararzu" na TVN Turbo był test akumulatorów :peace:

_________________
Pozdro Mirek :peace:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sty.2006 10:30:44 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.gru.2003 15:35:15
Posty: 17274
Lokalizacja: Pabianice /EPLL/LCJ
Auto: AFN quattro,AVG quattro, CFHF 4x4
BBart napisał(a):
800A - toś chłopie trochę przesadził!

Wcale nie przesadziłem a podałem wartość średnią ... podjedź kiedyś do warsztatu specjalizującego się w naprawach rozruszników i alternatorów, oni wiedzą jak robić takie pomiary ... w szczególnych przypadkach prądy zwarciowe sięgają 1200 A. :)

[/url]

_________________
A4 AFN quattro 134 KM @ 344 Nm
A4 AVG quattro - już nieseryjne.
Caddy Maxi CFHF 4 Motion 194 KM @ 437 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sty.2006 10:37:54 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.paź.2003 17:09:27
Posty: 4593
Lokalizacja: Białystok
Auto: przeważnie starsze Audi
Simpson napisał(a):
Ja tam wymyśliłem żeby połączyć 2 akumulatory szeregowo... Nie ma bata żeby nie odpalił :diabel: :peace:

PS. Oczywiście żartuje :-D


lepiej rozpalic ognisko pod misą olejową, bedzie lzej kręcić ;)

_________________
200 10V turbo quattro, Pastuch "quattro" 2,8


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sty.2006 13:20:27 
Użytkownik

Dołączył(a): 10.sty.2005 09:12:22
Posty: 910
Lokalizacja: Pruszków
Cytuj:
lepiej rozpalic ognisko pod misą olejową, bedzie lzej kręcić

Coś ty, za kiepski cug będzie i tylko Ci się samochód okopci. Chyba że wiaterek powieje.
A tak poważnie z jakim prądem rozruchowym powinien być akumulator do benzynowego ABT 2.0 90KM?

_________________
Audi A4 B8 Q, 3,0TDI, 2010
dawniej: A4 B6 1,9TDI AVF; Passat 1,9TDI AVF; Audi 80 B4 2.0 ABT 90KM...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.sty.2006 13:31:20 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10.sty.2006 08:10:50
Posty: 80
Lokalizacja: Gorzow Wlkp / Umea
Simpson napisał(a):
Z ciekawostek, w ostatnim bodajrze "Gararzu" na TVN Turbo był test akumulatorów :peace:

ogladalem :D byl to wspolny test redakcji MOTOR i TVN Turbo...Varta,Bosch,Centra,Zap i Jenox ...o dziwo wszystkie zblizone cenowo (napewno aku Varty i Boscha byly to jedne z tanszych modeli) testowali kilka parametrow: pojemnosc,pojemnosc rezerwowa, prad rozruchowy i czas ladowania,we wszystkich kategoriach najlepiej wypadaly Varta i Bosch,centra prawie zawsze na 3 miejscu a potem ZAP i Jenox .Caly test wygrala Varta,na koncy byl Jenox :/ Najciekawszy byl fakt ze parametry podawane przez producentow roznily sie od wskazan faktycznych nawet o 20% :P

_________________
Audi A4 Avant AFN 1.9 TDi '97


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 47 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: