.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 09.cze.2025 20:09:23

Strefa czasowa: UTC + 1




Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Sonda lambda a instalacja LPG ???????
PostNapisane: 13.lut.2006 17:14:35 
Użytkownik

Dołączył(a): 08.sie.2005 09:07:17
Posty: 101
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Po kilku mesiącach uzytkowania istalacji LPG padła sonda, dokładnie była bardzo powolna. Odczuwało się to na benzynie. Samochód muliło przy przyspieszaniu.
Chyba tez dużo palił benzyny, ale dkładnie nie sprawdziłem.
Palenie gazu w normie około 12 litrów - krótkie odcinki.

Niestety finanse spowosowały, że kupiłem sonde za 119 złotych
JAPOŃSKIEJ FIRMY - HT ELECTRIC CO. Z gwarancją 6 miesięcy
W sobotę ją zamontowałem, po czym podpiałem samochód do kompa.
I tam na benzynie ładnie reaguje, szybko pracuje w przedziale od 0 - 1 W,
czyli tak jak mam być
Po przełączeniu na gaz napięcie rosnie do 1.49 i tam staje. Równoczesnie wyskakuje błąd zwarcie masy sondy lambda.
Czy ktos wie co to znaczy. Może to normalne i dopiero system emulacji sondy to koryguje?
Instalacja jest II generacji BINGO
Sprzedawca sondy twierdzi, że sondy te dobrze sprawiały się w samochodach z gazem.
Dużo się jednak naczytałem o tym, że żadna sonda nie jest przystosowana do pracy w środowisku spalania gazu.
Co do jazdy samochodem jest ok, stracił sie problem mulenia na benzynie przy przyśoieszaniu.
Ale nie wiem ile będzie palił samochód, i jak długo sonda popracuje.
Czy ma ktos jakieś doświadczenia w tym temacie.

_________________
janinaaa czyli janusz
AUDI B-4 1993 ABT + LPG


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13.lut.2006 17:52:09 
Użytkownik

Dołączył(a): 10.gru.2005 22:18:53
Posty: 18
Witam sondy pracuja w zakresie 0-1v, 0-3v i zadko spotykane 0-5v i odwrotne.
Jeśli masz sonde 0-1 w jest to dość często spotykana i jej praca miesci sie w przedziale napięcia od 0 do 1 volta. Na benzynie jesli tak ci pracuje to znaczy ze jest ok. Zaś jeśli sonda na gazie sie zacina to możesz miec problem nie z sondą a z komputerem gazowym o ile go masz. Ale jeśli masz to bym na niego stawiał. (jeśli sonda będzie pracować powyżej 1v to możesz ją spalić i będzie poniej)
Ja miałem kombinacje z sondą 5v odwrotną tam sonda zawieszala się na 3v (tylko na gazie, a po dłuższym urzytkowaniu zdychała całkiem). Z tego co sie dowiedziałem to starsze typy komputerów gazowych mają zbyt małą impedancję wejściową dzięki temu zbyt obciążają wyjście sondy i powoduje to napoczątku zawieszenie a w efekckie uszkodzenie jej. Nowsze komputery mają juz przebudowane układy wejściowe dzieki czemu ich impedancja jest dużo większa. Po wymianie komputera i wsadzeniu nowej sądy wszystko zaczeło działać tak jak być powinno.
Jednak w testach używałem 3 komputerów i 2 z nich były starej generacji mimo tego ze były nowe w magazynie jednak podejrzewam, ze dłużej lerzały u importera. Zatem obecnie na rynku można jeszcze sie spotkać z takimi samymi komputerami ale w dwuch wydaniach.
Te pierwsze komputery bardzo szybko niszczyły sądy 5v ponieważ są one mało wydajne prądowo. Zaś w tych jednovoltowych działało bez zarzutu. Ale możesz sprawdzić czy niemasz podobnie.
Pozdrawiam i napisz czy ci to cos pomogło


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15.lut.2006 09:01:47 
Użytkownik

Dołączył(a): 08.sie.2005 09:07:17
Posty: 101
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
sonda na pewno jest 0 - 1 v.
Kurcze ja nie mam stełej możliwości sprawdzanie na pc parametrów pracy samochodu.
Pomiar był zrobiony po założeniu sondy i wyglądało to jak opisałem.
Jak do tej pory samochód pracuje bez zarzutu, jestem ciekawy co będzie przy tankowaniu.

migacz
z tego co rozumię ty sugerujesz bym odwiedził gazownika?.
komputer w instalacji jest, instalacja ma 6 miesięcy jest w niej system BINGO, prawdopodobnie jest to dobra instalacja.

_________________
janinaaa czyli janusz
AUDI B-4 1993 ABT + LPG


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15.lut.2006 10:38:16 
Użytkownik

Dołączył(a): 06.lip.2005 15:35:14
Posty: 622
Lokalizacja: Ostrołęka
Żadna sonda nie wygeneruje napięcia wyższego niż jej zakres pracy. Czyli jeśli sonda 0-1V to więcej niż 1V nie wyda, a w praktyce do 0,9V. Ponieważ jest to ogniwo chemiczne to sugestie dotyczące obciążenia prądowego sondy są całkiem na miejscu. Jednak nie spotkałem się jak do tej pory z takim zjawiskiem.
Jeśli bezpośrednio na sondzie (tylko nie na wejściu ECU, podczas pracy na LPG) masz ponad 1V to gdzieś Ci wali "lewe" napięcie na sondę. Albo coś masz porąbane w elektryce, albo w kompie LPG źle ustawiona emulacja sondy (np. ustawiona sonda 0,8-1,6V), albo rzeczywiście komp LPG ześwirował (mało prawdopodobne, ale możliwe). Też mam Bingo (już w drugim aucie) i nigdy żadnych problemów tego typu nie miałem, natomiast w lov-eco (produkt lovato) owszem.

_________________
Pozdrawiam - Danek
Granatowa B4 '92 2.0 ABT + LPG Bingo M:)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.lut.2006 04:35:05 
Użytkownik

Dołączył(a): 10.gru.2005 22:18:53
Posty: 18
Sonda napewno ale ja bym w niej nie szukał problemu skoro działa poprawnie na benzynie. Tak na marginesie było ny to wbrew prawą fizyki zeby pod więkrzym obciązeniem w układzie rosło napięcie. Jednak jeśli sonda jest nowa i daje do teoretycznie 1v i jeśli jest poprawnie podłączony komputer to na sondzie jest rozcinka i strona od sądy wchodzi na komputer a druga strona jest na wyjsciu komputera. Teraz jest pytanie czy to co na wejsciu jest to samo na wyjściu jeśli tak to komputer jest ok i napięcie podbija coś innego niż komputer ale jeśli nie to można zrobić tak, że znajdziesz wyjście z komputera (od sondy) i je lączysz z wejściem (wtedy układ jest równoległy zamiast szeregowy i powinno dzialać) a jak nie to moze byc cos dalej za komputerem.
Możesz pokusic sie w eksperymenty wywalić komputer (wypiąć go z kostki) znaleść na necie opis wejść i i pozwierac odpowiednie. Zastąpic na czas eksperymentu silnik krokowy złączką z regulacją ręczną (tak zwaną śrubą ) i zobaczyć czy tak samo sie sonda na gazie zachowuje. Jeśli tak to znaczyć moze jakies zwarcie w instalacji od gazu wiec duzo niema do szukania. Ponieważ jak mówiłeś ze na benzynie jest ok.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.lut.2006 06:25:04 
Użytkownik

Dołączył(a): 06.lip.2005 15:35:14
Posty: 622
Lokalizacja: Ostrołęka
Migacz, ja się odnosiłem do Twojej tezy o uszkodzeniu sondy przez większe obciążenie, a nie podbijaniu napięcia tym obciążeniem :) .
Sprawa druga, to podczas pracy na LPG na wyjściu kompa LPG nie ma tego samego sygnału sondy. Tam już jest sygnał emulatora. Dlatego pisałem, że napięcie na sondzie należy mierzyć bezpośrednio na niej, a nie na wejściu ECU. Jeśli bezpośrednio na sondzie jest wyższe napięcie to na bank sonda dostaje skądś dodatkowe napięcie, które dodaje się do napięcia generowanego przez sondę. I wcale nie oznacza, że to nie może być komputer LPG. Wspomniałem już, że kompy Lov-eco dodają swoje napięcie do sondy (ok. 250 mV) i to zarówno podczas pracy na benie, jak i na gazie. Podejrzewam, że wynika to z innej charakterystyki odczytów na LPG. Punkt neutralny sondy (lambda=1) dla LPG to ok. 450 mV, a dla benzyny 580 mV. Nie podoba mi się jednak to, że dodatkowe napięcie podawane jest również podczas pracy na Pb. Ale trochę odbiegam od tematu.
Żeby sprawdzić czy to komp LPG dodaje napięcie wystarczy wypiąc sondę z kompa LPG i podpiąć ją do ECU tak jakby nie było kompa LPG. Czyli zlikwidować tą "rozcinkę". Nie potrzeba zakładać registra bo krokowy ustawi się w PWA i tak będzie stał (nie dostanie sygnału z sondy do sterowania krokowym). Jeśli w tym momencie napięcie nadal będzie wyższe tzn. że nie dodaje go komp LPG, tylko jakiś inny "zonk" np. ECU, jakieś minimalne zwarcie w wiązce, słaba masa sondy itp.

_________________
Pozdrawiam - Danek
Granatowa B4 '92 2.0 ABT + LPG Bingo M:)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.lut.2006 14:38:17 
Użytkownik

Dołączył(a): 10.gru.2005 22:18:53
Posty: 18
Witam w przypadku jak ja opisalem komp al700 wersja pierwsza opel satra II sonda 5v rev. Po zalonczeniu kompa napiecie spada do 3v a na benzynie 5v wnioski sąnastępujące, że stopień wejsciowy ma zbyt małą rezystancję co powoduje nadmierne obciązenie sondy i w efekcje dłuższego użytkowania uszkodzenie. Wyszła poprawiona wersja tego komputera z zmodyfikowanym wejściem z tego co pamiętam jest wtedy powyżej 10 k ohm(niepakiętam tej wartości do konca). Po wymianie kompa na nowszy działa tak samo jak na benzynie a ten pierwszy sprawuje sie bez zażutu na sondach 1v bo poszedł do fiata punto.
Tak było można sobie troszke na ten temat poczytać na necie albo uproducentów komputerów.
A wypinająć z komutera sonde nie zacznie sie silnik mulić? W ten sposób wywalamy mu sprzężenie zwrotne i pozbawiamy go informacji o składzie mieszanki.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.lut.2006 15:40:31 
Użytkownik

Dołączył(a): 06.lip.2005 15:35:14
Posty: 622
Lokalizacja: Ostrołęka
Witam, Migacz, owszem wprowadzasz go w pętlę otwartą odpinając sondę (czyli robisz I generację :) ), ale przecież chodzi o sprawdzenie, czy napięcie dodaje komp LPG, czy ECU. I tylko po to proponowałem odpiąć sondę, a nie jeździć z wypiętą. Jeśli po wypięciu sondy z obwodu kompa LPG napięcie nadal będzie się utrzymywało powyżej 1 V to może to oznaczać, że komp LPG (jego obwód wejściowy sondy) nic do tego nie ma, chociaż jak głębiej się wgryźć to jednak emulator może podać to wyższe napięcie na ECU i ono może wrócić na sondę :( . Ale jeszcze nasunęła mi się taka myśl, może w kompie LPG jest źle ustawiona emulacja :?: (np. na sondę 0,6-1,8V) i stąd problem. Trudno tak na odległość coś gdybać. Trzeba zakasać rękawy i systematycznie eliminować możliwe przyczyny, aż się trafi na "zonka".
A co do Twojego przypadku to przecież nie przeczę, że tak nie jest/nie było :peace:

_________________
Pozdrawiam - Danek
Granatowa B4 '92 2.0 ABT + LPG Bingo M:)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.lut.2006 19:12:03 
Użytkownik

Dołączył(a): 08.sie.2005 09:07:17
Posty: 101
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Dziękuje za zainteresowanie tematem.
Widzę że znacie temat.
Co do mojego problemu to chyba się wyjaśniło.
Zadzwoniłem do zakładu w którym założyłem instalację i okzalo sie, że jest błędnem mierzenie napięcia sondy w seryjnym gnieździe diagnostycznym samochodu. Tam jest sygnał tylko jak samochód jest na benzynie.
Jeżeli się samochód przełancza na gaz w tym gnieżdzie sygnału lambdy juz nie ma.
Na gazie w tej istalacji sygnał lambdy można odczytać z gniazda diagnostycznego włożonego z instalacją.
Okazało się, że to co stwierdziłem u mnie jest normalne.
Jak pisałem wyżej, samochód spisuje się ok.
Biorąc pod uwagę fakt, ze instalacja została założona w solidnym zakładzie uspokoiłem się.
:)

_________________
janinaaa czyli janusz
AUDI B-4 1993 ABT + LPG


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17.lut.2006 08:40:00 
Użytkownik

Dołączył(a): 06.lip.2005 15:35:14
Posty: 622
Lokalizacja: Ostrołęka
Ok. wszystko prawda, podczas pracy na LPG na wejściu ECU nie ma już sygnału lambdy, a jest (powinien być) sygnał emulatora z kompa LPG. Tak więc coś mi tu nie pasuje. Emulator ma za zadanie (upraszczając) uśrednić, "uspokoić" i lekko (pisałem wcześniej o różnicy napięć dla Pb i LPG) podnieść napięcie tego sygnału podczas pracy na LPG, ale nie może on podnieść tego napięcia ponad zakres jej pracy. W przeciwnym razie ECU łapie błędy i autko zaczyna się, delikatnie mówiąc, dziwnie zachowywać. Faktem jest też, że dla naszych ABT w kompie LPG należy ustawić emulację sondy na "masa" albo "odłączona", ustawienie "przebieg" skutkuje błędami ECU i efekty j.w. W przypadku ustawienia "masa" ECU rejestruje tylko mało znaczący błąd "sporadyczne zwarcie sondy do masy", który nie ma wpływu na działanie silnika.
Niestety nie wiem gdzie mierzyłeś to napięcie sondy i pewnie tu jest "ból", bo jak pisałem napięcie należy mierzyć bezpośrednio na przewodach wychodzących z sondy (np. w pobliżu złącza), a nie na ECU czy kompie LPG, albo za pomocą PC-ta podpiętego do kompa LPG.

_________________
Pozdrawiam - Danek
Granatowa B4 '92 2.0 ABT + LPG Bingo M:)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 10 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: