.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 02.maja.2025 13:38:02

Strefa czasowa: UTC + 1




Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 27 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Kolektor wydechowy
PostNapisane: 06.paź.2004 16:54:22 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07.sie.2003 12:16:47
Posty: 4194
Lokalizacja: Łomża
Znalazłem magika, co mi ładnie równoodległościowy kolektor wydechowy pospawa. Mam tylko kilka pytanek technicznych:
1. Srednica poczszególnych rur kolektora, ma być jak fabryczna, czy może większa/mniejsza?
2. Od miejsca połączenia 3 rur (z jednej głowicy) jaką zastosować średnice wydechu? przy założeniu, ze wydech będzie osobny dla prawej i lewej głowicy?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 06.paź.2004 17:53:46 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16.lip.2003 13:18:26
Posty: 6614
Lokalizacja: Warszawa
Auto: S2 Coupe
To jest bardzo techniczne pytanie..myślę, że pełni nadaje się na forum.streetracing.pl

_________________
S2 Coupe, Coupe quattro, 200 Turbo quattro , Volvo V70 2.4D(5)

Piszę poprawnie po polsku


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 06.paź.2004 18:10:32 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11.cze.2004 12:09:23
Posty: 4652
Lokalizacja: EPWR
Auto: A4 B6, A4 B5 Avant, Cabriolet
Srednica kolektora wydechowego ma byc najlepiej zgodna z fabrycznymi rozmiarami. Mozna ewentualnie powiekszyc srednice kanalow wylotowych tak jak sie to robi np w kolektorze ssacym poprzez ich wypolerowanie. Spaliny szybciej wtedy opuszczaja komory spalania. Dalsza czesc ukladu wydechowego, ktora wychodzi od kolektora tez moze miec wieksza srednice. Wazne jest jednak, aby uklady wydechowy byl szczelny i mial taka sama dlugosc, nie dluzsza od oryginalu, bo moze wtedy spasc moc silnika.

_________________
Obrazek


Ostatnio edytowano 06.paź.2004 18:26:53 przez KORU, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 06.paź.2004 18:12:32 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.maja.2001 01:00:00
Posty: 12011
Lokalizacja: Poznań i okolice
Auto: Audi S2, Audi 80 Avant
kombinuj z długością, ale z wielkością kanałów bym nie kombinował.

_________________
Audi Coupe S2 - 400 KM , 440 Nm
Garrett 3071R @1.7 bar, injectors 525ccm, 7A exhaust cam, custom IC, radiator, Bosch 040 fuel pump...

Obrazek

iiii nowa zabawka Suzuki V-Strom DL1000 :P


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 06.paź.2004 22:36:36 
Użytkownik

Dołączył(a): 28.paź.2003 23:51:20
Posty: 869
Lokalizacja: Łomża
Auto: A6 2,7T
z taką przeróbką to nei łatwy temat bo robiąc niewiele moza mysle sproro zmienić na mintus i wcale nie wiedząc o tym
powiedziałbym ze kanały kolektorów poleruje sie po to aby nei było zawirowań powietrza, to moze dać lepszy przelot ale nie zwiększenie w takim stopniu średnicy

dodam też ze wiele z tych rzeczy jest raczej już wyliczone (tak jak budowa zwykłego szyby wentylacyjnego gdzie nei ma pompy a cyrkulacja jest samoczynna )

a moze ktoś zna temat z taką przeróbką ? już sprawdzony

_________________
A4 1,8 T quattro -
A6 2,7 T 2010-
A4 1,9 TDi 2006-2010
Coupe 2,3 10V 2002-2006


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.paź.2004 00:52:29 
Moderator

Dołączył(a): 17.lip.2003 02:27:37
Posty: 10118
Lokalizacja: CBY
Auto: C4,B6 quattro, A2
tu nie ma madrych ktorzy by znali na to pytanie odpowiedz ... podobno ktos kombinowal z kolektorami od V8 ( sa rownoodleglosciowe) ale jaki efekt ... nie wiadomo ... problem jest na tyle zlozony ze zarowno serdnica wydechu , dlugosc i material z jakiego zostanie wykonany oraz ksztalt maja wplyw na przebieg czestotliwosci rezonansowych wydechu w zaleznosci od obrotow silnika ...caly problem polega na tym zeby w jak najwiekszym zakresie obrotowym na calej dlugosci wydechu nie pojawaily sie tak zwane sprzezenie zwrotne czyli rezonansy ktore beda zahamowywaly przebieg spalin w kierunku wydechu ... jezeli udaloby sie uzyskac zerowy wynik to dobrze ale w kazdym wydechu chodzi o to zeby przebieg rezonanosw na calej dlugosci wydechu powodowal dodatnie sprzezenia zwrotne ktore dzialalyby jak akceleratory i w wyniku takch rezonansow spaliny przyspieszaja ... ale wykonac to jest niezmiernie trudno , jedynie osrodki badawcze uczeni wyzszych i to nie wszystkie moglyby sie podiac takiego zadania ... ale koszta bylyby ogromne


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.paź.2004 08:33:45 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07.sie.2003 12:16:47
Posty: 4194
Lokalizacja: Łomża
Hans -> Oki. To powiedz mi, jak to się ma do takich kolektorów sprzedawanych przez firmy "tuningowe" Szczerze wątpie, by kolektor do każdego autka miał takie badania. Wyniki jednak mówią same za siebie, i z wymianą kolektora wiąże się spory przyrost, nawet w wolnossącym.
Z kolektorami od V8 kombinuje P. Koraszewski, z tego co mi wiadomo i podobno nieźle to wychodzi.

Marek -> akurat porównanie do szybu wentylacyjnego jest mało trafione, bo tam odbywa sie to za pomocą różnicy ciśnień, a w silniku spalinowym "sprężanie" usuwa spaliny z auta. Poza tym, zgadza sie w autach kolektor i wydech jest juz policzony. Jednak w ten sposób, by był cichy, tani w naprawach i wymianie, spełniający odpowiednie normy no i oczywiście nie podnoszący zbytnio ceny auta. Zbudowany jest na zasadzie kompromisu i ja mam zamiar własnie to poprawić :D


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.paź.2004 09:00:09 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.paź.2003 17:09:27
Posty: 4593
Lokalizacja: Białystok
Auto: przeważnie starsze Audi
Ja w twoim przypadku wowo, jakbym nie mial wytycznych co do rozmiarow nowego kolektora wyd. probowalbym znalezc ktorys z nowszych modeli audi, np tt3,2l v6 lub A6 3,2l v6 , pomierzyl z tego silnika i wykorzystal to jako wzor. Podejzewam ze w 3,2l vr srednice bedą wieksze... Wiec jesli zachowasz te same dlugosci a zmniejszysz srednice prawdopodobnie jakiekolwiek rezonanse przesuniesz w dol... wtedy deczko nalezaloby skrocic zeby przesunąc je w gore. Tylko nie wiem w jakich proporcjach dokladnie , ale wydae mi sie ze nie wiecej jak 20%. Ale wydaje mi sie, ze nawet jesli bedzie podobny to bedzie juz lepiej, bo czy idealne "wyproznianie" nastąpi przy 5000obr/min czy 4800 czy 5200 to i tak bedzie lepiej.


P.S. z tego co zauwazylem to w b.mocnych silnikach kolektory wydechowe mają spore srednice i znaczne długości (powyginane konkretnie), a na pewno rownoodleglosciowka.

P.S.2 Moge sie mylić :)

_________________
200 10V turbo quattro, Pastuch "quattro" 2,8


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.paź.2004 09:11:20 
Moderator

Dołączył(a): 17.lip.2003 02:27:37
Posty: 10118
Lokalizacja: CBY
Auto: C4,B6 quattro, A2
Wowo , nie wiem jak jest to w firmach ktore robia takie kolektory ale napewno taki kolektor mozna obliczyc .... i mysle ze wiekszosc firm na tym bazuje ... natomiast malo ktora robi badania takich kolektorow ...ale mysle ze jezeli zrobieniem takiego kolektora zajaby sie ktos kto przynajmniej go obliczy to juz bedzie lepiej anizeli ktos mialby go robic "na pale"


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.paź.2004 09:48:14 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28.cze.2004 22:06:22
Posty: 847
Lokalizacja: Śląsk
Auto: RS6 Avant C5 MTM
Przerabialem temat dosyc doglebnie i powiem wam ze zrobienie sensownego kolektora ktory bedzie poprawiac osiagi to w naszych warunkach jest niewykonalne

takie rzeczy robi sie na hamowni ciagle testujac i poprawiajac konty dlugosci itp..

zmiana srednicy rur to jeden z najwekszych bledow jakie mozna przy tym zrobic zmniejszasz wtedy predkosc wylotowa spalin co powoduje powstawanie korkow w dalszej czesci ukladu do tego zaczynaja powstawac niepozadane zawirowania co jeszcze bardziej komplikuje sprawe...

podobnie zecz sie ma z wywalaniem tlumikow niekoniecznie musi to pomoc

tlumiki obliczone sa tak aby impedancja oporow poszczegolnych tlumikow byla coraz miejsza. zmiana ktoregos z tych elementow powoduje zaburzenie tej harakterystyki i w efekcie powstawania fali zwrotnej (rezonansu) co skutkuje pogorszeniem parametrow..

nieoznacza to oczywiscie ze fabryczny uklad wydechowy jest optymalny i nienalerzy go modyfikowac fabryka projektujac wydech bierze pod uwage rowniez halas i emisje zanieczyszczen i tu jest miejsce znaczengo ograniczenia skutecznosci ukladu oraz mocy silnika..

prawda w polsce jest jednak przykra niespotkalem sie jeszcze z dobrym fachowcem potrafiacym zaprojektowac i zrobic odpowiedni ukalad wydechowy (oczywiscie kwestia ceny teamy sportowe to potrafia)

Modyfikacja wydechu niepolega na wymianie jednego elenentu( kataizatora, kolektorow) ale zbudowaniu od nowa calego ukaladu od kolektora po koncowke i taka operacja w niekturych silnikach potrafi dodac nawet do 30% mocy jednostce napendowej ale tak jak mowie to jest bardzo skomplikowane i obejmuje zmiane calego ukladu nie tylko jednego z jego elementow.

_________________
Audi 80 (B4) 2,6 quattro Avant - 2004->2009 :(, VW Golf III GTD 1.9 - 2006->2007, Audi A8 (D2) 4,2 quattro 2007->2011,
Chrysler Grand Voyager 3,8L AWD 2009->2011, Opel Omega 3,2 V6 kombi 2011->2012
----------------------------------------------------------------
Opel Zafira 1,8 16V + LPG 2011->jest
Triumph Rocket III Roadster blue haze + tuning 2011->jest
Audi RS6 Avant Black Edition (C5) 2013->jest
Dodge RAM van 2001 3,9L + LPG 2014->jest
----------------------------------------------------------------
Obrazek Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.paź.2004 21:15:00 
Użytkownik

Dołączył(a): 28.paź.2003 23:51:20
Posty: 869
Lokalizacja: Łomża
Auto: A6 2,7T
Cytuj:
Marek akurat porównanie do szybu wentylacyjnego jest mało trafione, bo tam odbywa sie to za pomocą różnicy ciśnień, a w silniku spalinowym "sprężanie" usuwa spaliny z auta.

to moje porównanie miało na celu zwrócenie uwagi na samo założenie konsytruktorów, projektując wydech sądze ze brane sa pod uwagę siły/zastady itd. i budowany w ten sposób wydech wykorzystuje je aby łatwiej było pozbyć sie spalin a zmiana moze to zmienić...

ciekawy temat :D
Esperak miałbyś moze jakieś linki do podobnych tematów >? albo uwagi na dotyczące np wyrzucania katalizatora ??

_________________
A4 1,8 T quattro -
A6 2,7 T 2010-
A4 1,9 TDi 2006-2010
Coupe 2,3 10V 2002-2006


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.paź.2004 21:57:48 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28.cze.2004 22:06:22
Posty: 847
Lokalizacja: Śląsk
Auto: RS6 Avant C5 MTM
niestety linków brak to juz było jakiś czas temu..

co do wyrzucania kata to nienalerzy tego robić na zasadzie wspawania rury gorsze od tego jest chyba tylko wspawanie pustego katalizatora to juz zupełna porażka..

wywalająć katalizator nalezy wstawić tlumik przelotowy dobrym rozwiązaniem jest też strumienica łuskowa chociaz niewiele poma ponieważ zawirowuje tolko do pierwszego tłumika przy tym układzie wydechowym.. ale dobrze działa jako blokada powrotnej fali dzwiekowej dodatkowo po strumienicy przy fabrycznym układzie wydechowym występuje efekt pomruku przy schodzeniu silnika na niskie obroty tak jak w sportowych samochodzach tyle ze bardzo delikatnie a nie wżaskliwie :galy: Ja cenie sobie komfort wiec jeśli już się zdecydyje to chyba zaiwestuje w tłumiki przelotowe "Michael" czy jakoś tak już niepamietam ma ciekawą propozucje sportowego tlumika przelotowego

co prawda taki z niego sportowy tlumik jak z koziej dupy tromba ale jako zamiennik katalizatora powinien nadawać się idealnie.

_________________
Audi 80 (B4) 2,6 quattro Avant - 2004->2009 :(, VW Golf III GTD 1.9 - 2006->2007, Audi A8 (D2) 4,2 quattro 2007->2011,
Chrysler Grand Voyager 3,8L AWD 2009->2011, Opel Omega 3,2 V6 kombi 2011->2012
----------------------------------------------------------------
Opel Zafira 1,8 16V + LPG 2011->jest
Triumph Rocket III Roadster blue haze + tuning 2011->jest
Audi RS6 Avant Black Edition (C5) 2013->jest
Dodge RAM van 2001 3,9L + LPG 2014->jest
----------------------------------------------------------------
Obrazek Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.paź.2004 22:11:54 
Użytkownik

Dołączył(a): 28.paź.2003 23:51:20
Posty: 869
Lokalizacja: Łomża
Auto: A6 2,7T
:/ to ja mam w tej chwili wstawioną a w zasadzie zostawioną puszkę po katalizatorze, jest poprostu pusta
wynika z tego co napisałeś ze zrobioną mam lipę :/ i warto zainwestować w tłumik przelotowy zgadza sie ..
a dlaczego nie polecasz wyrzucania samego kata. ?

_________________
A4 1,8 T quattro -
A6 2,7 T 2010-
A4 1,9 TDi 2006-2010
Coupe 2,3 10V 2002-2006


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.paź.2004 22:31:28 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07.sie.2003 12:16:47
Posty: 4194
Lokalizacja: Łomża
Strumienica, to jest dopiero shit. Nadaje prędkość spalinom, poprzez zmniejszenie przekroju rury, a następnie poprzej jej zwiększenie (coś zbliżonego do zwężki Venturiego). Tyle że strumienica działa tylko w pewnym zakresie obrotów, a nie w całym ich zakresie i dlatego można ją se wsadzić .....
Ja obstaje jednak przy wymianie całego układu, z kolektorami na początek oczywiście. Na razie zbiream materiały, a jest już ich troche :P


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.paź.2004 22:48:13 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.paź.2003 17:09:27
Posty: 4593
Lokalizacja: Białystok
Auto: przeważnie starsze Audi
....eee tam tłumiki, kolektory, przelotowki i inne koncowe bumboxy , trzeba zainwestować w suszarki :) do v-ki najlepiej ze dwie mniejsze , po jednej na rząd cylindrów, zeby byla satysfkcja natychmiastowa :diabel:

_________________
200 10V turbo quattro, Pastuch "quattro" 2,8


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.paź.2004 22:51:27 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07.sie.2003 12:16:47
Posty: 4194
Lokalizacja: Łomża
Tyle że ta satysfakcja to około 12tys na początek.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 08.paź.2004 08:19:13 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28.cze.2004 22:06:22
Posty: 847
Lokalizacja: Śląsk
Auto: RS6 Avant C5 MTM
wowo napisał(a):
Strumienica, to jest dopiero shit. Nadaje prędkość spalinom, poprzez zmniejszenie przekroju rury, a następnie poprzej jej zwiększenie (coś zbliżonego do zwężki Venturiego). Tyle że strumienica działa tylko w pewnym zakresie obrotów, a nie w całym ich zakresie i dlatego można ją se wsadzić .....


Widze ze nieznasz sie na ukladach a moze nieuwaznie czytasz.?
Napisalem "STRUMIENICE LUSKOWA" a nie naddzwiekowa.! luskowa powoduje wprawienie spalin w roch wirowy a nie ich przyspieszanie co powoduje leprze przechodzenie przez przeszkody itp oczywiscie po dotarciu takiej tromby powietrzernej do tlumika puszkowego caly proces szlak trafia ale zawsze to pokona te pszeszkody troszeczke latwiej..

co do pustej puszki katala to faktycznie nic gorszego juz zrobic niemozna pusta puszka powoduje efekt powstania korka...

dziala to tak :

spaliny w kolektorze posiadaja 3 cechy
1 - wysoka temperature
2 - pretkosc wylotowa
3 - cisnienie


wpadajace do pustej puszki spaliny sie rozprezaja co powoduje wytracenie predkosci i temperatury (odsylam do praw fizyki) poczym powinny sie ponownie sprezyc no bo przekroj rory wraca do poprzedniego rozmiaru a tu kicha wiecie one tak same od siebie to niechetnie sie sprezaja i tu powstaje korek efekt odczuwalny na wysokich obrotach.

Nielicz oczywiscie nato ze po wstawieniu w to miejsce tlumika przelotowego badz strumienicy samochod zacznie zwijac asfalt na 4 biegu powinienes to jednak zauwazyc po wzroscie predkosci maksymalnej..

robilismy swego czasu testy na hamowni roznice wahaly sie w granicach 4-5% po zmianie katala na tlumik przelotowy

_________________
Audi 80 (B4) 2,6 quattro Avant - 2004->2009 :(, VW Golf III GTD 1.9 - 2006->2007, Audi A8 (D2) 4,2 quattro 2007->2011,
Chrysler Grand Voyager 3,8L AWD 2009->2011, Opel Omega 3,2 V6 kombi 2011->2012
----------------------------------------------------------------
Opel Zafira 1,8 16V + LPG 2011->jest
Triumph Rocket III Roadster blue haze + tuning 2011->jest
Audi RS6 Avant Black Edition (C5) 2013->jest
Dodge RAM van 2001 3,9L + LPG 2014->jest
----------------------------------------------------------------
Obrazek Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 08.paź.2004 08:35:43 
Użytkownik

Dołączył(a): 28.paź.2003 23:51:20
Posty: 869
Lokalizacja: Łomża
Auto: A6 2,7T
ok w sumie ta puszka to fakt dużo zmienia .... ale zastanawiam sie bo mam tam sondęe l. i jeżeli bym chciał to zmienić to musiałbym ją w jakimś innym miejscu zastosować tak aby dobrze czytała ...
może miałbyś jakies rady .. ?? jeszcze zapytam ..

_________________
A4 1,8 T quattro -
A6 2,7 T 2010-
A4 1,9 TDi 2006-2010
Coupe 2,3 10V 2002-2006


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 08.paź.2004 08:43:38 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07.sie.2003 12:16:47
Posty: 4194
Lokalizacja: Łomża
Może i tak. Ale największe korki i zawirowania powstają właśnie na fabrycznym kolektorze wydechowym, a w przypadku V6 jest to porażka. Wystarczy spojrzeć na jego budowe. Miałem kiedyś Mitshubishi i tam zupełnie inny kolektor.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 08.paź.2004 08:58:34 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.paź.2003 17:09:27
Posty: 4593
Lokalizacja: Białystok
Auto: przeważnie starsze Audi
Jesli chodzi o wstawienie czegos zamiast kata, to chyba najlepiej rure, albo tlumik przelotowy tak zeby nie zmieniac srednicy w przeplywie spalin, a jedynie wygluszyc co nieco.

Przegladając etke zauwazylem ze zamiast katow mozna kupic oryginalny zamiennik w postaci... wlasnie rury ktora ma zakonczenia i pasuje zamiast kata.

Po wyjasnieniach esperaka co do strumienicy łuskowej jestem rowniez za wstawieniem tego czegoś, w miejsce kata. Wydaje mi sie , ze "podkręcone" spaliny z większą łatwością pokonają dalszą część wydechu, a szczegolnie srodkowy tłumik, ktory tez bym przerobił tak, zeby jego scianki (wlotowa i wylotowa) byly jak najmniej prostopadłe do kierunku spalin, cos na zasadzie: delikatne rozszerzenie na wlocie , komora tlumiaca, a na koncu delikatne zwęzenie, zeby rozpedzone spaliny mialy miejsce na lagodna zmiane cisnienia i predkosci. Samą objętość zachowlabym tą samą, jedynie wymiar zewn by sie zmienił, na bardziej wydluzony.

Natomiast końcowy tlumik, to juz raczej zostawilbym oryginalny, zeby pozostało troche komfortu akustycznego :) On ma chyba juz najmniej do gadania w kwestii osiągów.

P.S. No i oczywiście, zeby wszystkie rury miały taki sam przekroj na całej długości, zeby nie powstawały zmiany w "impedancji" przeplywu, bo na ew. zmianach sr. mogą powstawać odbicia.

_________________
200 10V turbo quattro, Pastuch "quattro" 2,8


Ostatnio edytowano 08.paź.2004 19:04:05 przez Lukasik, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 27 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: