.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 14.cze.2025 17:58:08

Strefa czasowa: UTC + 2




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Przełącznik SEM [V8 D11]
PostNapisane: 22.lip.2011 22:08:24 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11.cze.2006 19:21:46
Posty: 1545
Lokalizacja: Festung Breslau
Panowie dzisiaj (nie wiem czy nie ze względu na wszechobecne mega kałuże) zastrajkowało mi pokrętło SEM.
W pozycje M przełącza się bez problemu (M w zegarach się zaświeca). Do E można tylko na wyłączonym przełączyć (kiedyś samo wracało pod zgaszeniu/odpaleniu auta).
Przy próbie przełączenia na używane na codzień S jest bardzo duży opór, ciężko przekręcić po kilkukrotnych próbach lewo prawo nieraz sie udaje - wtedy sport działa (czuć i widać na obrotce)

Gdzie szukać przyczyny?
pneutmatyka, elektryka, wilgoć, sterownik skrzyni, czy przełącznik?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Przełącznik SEM [V8 D11]
PostNapisane: 22.lip.2011 22:20:06 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29.gru.2003 02:13:03
Posty: 5218
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Auto: Audi 200 20V Avant V8 4,2, A8 D2 4,2
zioolko napisał(a):
przełącznik?


To po prostu zwykły obrotowy przełącznik z podpiętą jedną wtyczką. Prawdopodobnie coś się złamało lub przeskoczyło w środku.

_________________
rodzynek
Piszę poprawnie po polsku.

Obrazekklik na zdjęcie
200 20V Avant 4,2


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.lip.2011 22:35:56 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11.cze.2006 19:21:46
Posty: 1545
Lokalizacja: Festung Breslau
Ale chyba jest w nim elektromagnes, bo zawsze po "restarcie" auta sam na E wraca. Gdzieś kiedyś mi się o uszy obiło, że jest to sterowanie peumatyczne (jak w centralnym).


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.lip.2011 22:42:29 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29.gru.2003 02:13:03
Posty: 5218
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Auto: Audi 200 20V Avant V8 4,2, A8 D2 4,2
zioolko napisał(a):
Ale chyba jest w nim elektromagnes, bo zawsze po "restarcie" auta sam na E wraca. Gdzieś kiedyś mi się o uszy obiło, że jest to sterowanie peumatyczne (jak w centralnym).


Co i tak nie ma znaczenia, bo efekt "zatrzaskiwania" przełącznika jest realizowany mechanicznie (kulka, sprężynka albo podobne rozwiązanie).

_________________
rodzynek
Piszę poprawnie po polsku.

Obrazekklik na zdjęcie
200 20V Avant 4,2


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.lip.2011 22:46:10 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11.cze.2006 19:21:46
Posty: 1545
Lokalizacja: Festung Breslau
Jeżeli to tylko przełącznik to poczekam aż sie potop skończy i się do niego dobiore. Na E się nie da jeździć :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17.sie.2011 14:52:28 
Użytkownik

Dołączył(a): 24.lut.2010 17:18:40
Posty: 139
Nie jest to zwykły przełącznik.

Dochodzą do niego przecież dwie wtyczki - dwupinowa i trzypinowa.

Dwupinowa odpowiada za załączanie rygla elektromagnetycznego, a trzypinowa za tryb pracy skrzyni.

_________________
Audi V8 1991r 4.2 ABH od 2010 roku

Obrazek Piszę poprawnie po polsku
.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17.sie.2011 15:32:10 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11.cze.2006 19:21:46
Posty: 1545
Lokalizacja: Festung Breslau
k0niu86 napisał(a):
Nie jest to zwykły przełącznik.

Dochodzą do niego przecież dwie wtyczki - dwupinowa i trzypinowa.

Dwupinowa odpowiada za załączanie rygla elektromagnetycznego, a trzypinowa za tryb pracy skrzyni.


Wiem, że jest niezwykły bo leży przedemną na biurku ;).
Stary przełącznik się sam naprawił, więc chwilowo "nowego" nie montuje.
Jak wystąpi nieraz problem z przełączeniem na S (raz na kilka dni) pomaga patent przełączenia na M, zgaszenia auta i po ponownym odpaleniu S zaskakuje za pierwszym razem.
Zupełnie jak Windows :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18.sie.2011 09:29:30 
Użytkownik

Dołączył(a): 18.wrz.2005 20:05:43
Posty: 2521
Lokalizacja: Poznań/ Nowy Tomyśl
k0niu86 napisał(a):
Nie jest to zwykły przełącznik.

Dochodzą do niego przecież dwie wtyczki - dwupinowa i trzypinowa.

Dwupinowa odpowiada za załączanie rygla elektromagnetycznego, a trzypinowa za tryb pracy skrzyni.


Chyba jednak przeceniacie myśl techniczną lat '80 stosowaną w V8...
2 pinowa wtyczka to podświetlenie, a 3 pinowa to po prostu 3 kabelki odpowiadające za tryb.
Żadnego wracania na pozycję, żadnej pneumatyki, po prostu zwornik 3 pinowy.
Jeśli się nie kręci, to przyczyna czysto mechaniczna i nie ma innej opcji.

_________________
podpis nie działa


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18.sie.2011 15:01:24 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11.cze.2006 19:21:46
Posty: 1545
Lokalizacja: Festung Breslau
Jednak się mylisz.

Przełącznik ma na dole elektromagnes - dochodzą do niego dwa piny.
W górnej części ma trzy piny odpowiadające za wybrane stany (S,E,M)
Żaróweczka jest niezintegrowana z przełącznikiem i znajduje się zupełnie pozanim (oświetla go z zewnątrz).


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30.sie.2011 12:45:57 
Użytkownik

Dołączył(a): 24.lut.2010 17:18:40
Posty: 139
Heveliusz napisał(a):
k0niu86 napisał(a):
Nie jest to zwykły przełącznik.

Dochodzą do niego przecież dwie wtyczki - dwupinowa i trzypinowa.

Dwupinowa odpowiada za załączanie rygla elektromagnetycznego, a trzypinowa za tryb pracy skrzyni.


Chyba jednak przeceniacie myśl techniczną lat '80 stosowaną w V8...
2 pinowa wtyczka to podświetlenie, a 3 pinowa to po prostu 3 kabelki odpowiadające za tryb.
Żadnego wracania na pozycję, żadnej pneumatyki, po prostu zwornik 3 pinowy.
Jeśli się nie kręci, to przyczyna czysto mechaniczna i nie ma innej opcji.


Oj niestety ale myśl techniczna była tutaj z goła inna.

Do samego przełącznika dochodzą dwie kostki - dwupinowa to kostka do elektromagnesu, a trzypinowa do trybu pracy skrzyni.


Mała rada i to bardzo ważna - należy wymienić diodę zabezpieczającą, po tylu latach na pewno jest uszkodzona, szkoda tranzystorów które nią sterują.

Druga rada - rozebrać i przeczyścić sworzeń, niczym go nie smarować i przeczyścić zaworek podciśnieniowy z dołu.

Przełącznik jak nowy, wczoraj właśnie skończyłem z nim walkę :P

_________________
Audi V8 1991r 4.2 ABH od 2010 roku

Obrazek Piszę poprawnie po polsku
.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30.sie.2011 15:14:11 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11.cze.2006 19:21:46
Posty: 1545
Lokalizacja: Festung Breslau
k0niu86 napisał(a):


Mała rada i to bardzo ważna - należy wymienić diodę zabezpieczającą, po tylu latach na pewno jest uszkodzona, szkoda tranzystorów które nią sterują.

Druga rada - rozebrać i przeczyścić sworzeń, niczym go nie smarować i przeczyścić zaworek podciśnieniowy z dołu.



O której diodzie mówisz, gdzie ją znajdę?
Zaworek - tak samo, w którym miejscu jest on zlokalizowany?
Trzecia sprawa, żeby zdemotnować przełącznik odkręcałeś tylko śrube z tyłu tunelu i podginałeś tunel do góry, czy cały demontowałeś?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30.sie.2011 19:40:01 
Użytkownik

Dołączył(a): 24.lut.2010 17:18:40
Posty: 139
zioolko napisał(a):
k0niu86 napisał(a):


Mała rada i to bardzo ważna - należy wymienić diodę zabezpieczającą, po tylu latach na pewno jest uszkodzona, szkoda tranzystorów które nią sterują.

Druga rada - rozebrać i przeczyścić sworzeń, niczym go nie smarować i przeczyścić zaworek podciśnieniowy z dołu.



O której diodzie mówisz, gdzie ją znajdę?
Zaworek - tak samo, w którym miejscu jest on zlokalizowany?
Trzecia sprawa, żeby zdemotnować przełącznik odkręcałeś tylko śrube z tyłu tunelu i podginałeś tunel do góry, czy cały demontowałeś?



Aby go zdemontować wyjmowałem gałkę przełącznika pod nim jest wkręt trzymający drewno. Po jego zdjęciu odpinamy metalowy klips i wyjmujemy cały plastik w którym znajdują się żarówka i przełącznik. Potem odkręcamy plastikowy przeźroczysty element światłoprzewodzący i mamy sam przełącznik na wierzchu.

Po otwarciu tej mniejszej dolnej części musimy wylutować diodę zabezpieczającą i przewody cewki rygla. Możemy także delikatnie wyjąć całą cewkę z pinami bo wychodzą ładnie do góry wzdłuż osi rygla.

Następnie możemy wyjąć sam rygiel uważając na to aby nie zgubić sprężynki. Benzynka lub izoproanol i dokładnie czyścimy cewkę w środku i rygiel uważając na pył i paprochy. Sam zaworek podciśnieniowy to taki mały dzyndzelek od spodu cewki. powinno się z mały oporem dać radę go przedmuchać ustami, jeżeli jest inaczej to musimy go przeczyścić dużą ilością benzyny lub sprężonym powietrzem. Jego zadaniem jest uniemożliwienie załączenia pozycji S bezpośrednio po zapaleniu silnika.

Składając to wszystko musimy pamiętać też aby wymienić diodę na nową, najlepiej kupić w sklepie elektronicznym diodę typu UF, lub inną specjalną diodę zabezpieczającą przed przepięciami. Koszt to kilka złotówek. W ostateczności może być zwykła dioda prostownicza typu 1N400X. Ja u siebie wlutowałem ją już w samochodzie bezpośrednio na przewodach tak aby się czasem nie pomylić w kierunkowości złącza bo to byłaby tragedia dla komputera skrzyni. Kreseczką do przewodu plusowego. Minusowy to na pewno jest brązowy, a ten drugi to chyba fioletowy, ale nie pamiętam dobrze.

W każdym razie założenie diody jest konieczne bo na biurku jak się bawiłem ryglem to po jego odłączaniu napięcie przekraczało zakres 2 kV!!!!!!

Jeszcze można lekko rozszerzyć małą sprężynkę tak aby rygiel działał pewniej. Kierunek przewodów samej cewki nie ma znaczenia. Można nie zwracać na to uwagi przy ponownym lutowaniu ich do pinów przełącznika.

_________________
Audi V8 1991r 4.2 ABH od 2010 roku

Obrazek Piszę poprawnie po polsku
.

Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 

Strefa czasowa: UTC + 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: