.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 09.cze.2025 04:39:38

Strefa czasowa: UTC + 1




Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 53 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: 06.lut.2006 15:52:33 
Użytkownik

Dołączył(a): 23.kwi.2005 19:02:43
Posty: 233
Lokalizacja: Łódź
Np. opis działania zaworu odcinającego hamowania silnikiem w systemie K-Jetronic (C3 bez komputera):

"Zawór odcinający hamowania silnikiem odcina dopływ paliwa, jeśli silnik osiągnął temperaturę roboczą i przy zamkniętej przepustnicy ma obroty wyższe niż 1400/min. Kiedy obroty spadną poniżej 1200/min, to zawór ten zostanie wyłączony przez przekaźnik obrotów."

Praktyka (w terenie płaskim):

1. Jeśli jedziemy z prędkością np. 80 km/h na trzecim biegu i zdejmujemy nogę z pedału gazu, to do chwili, gdy obroty spadną poniżej 1400/min, silnik ma odcięty dopływ paliwa.

2. Jeśli jedziemy z prędkością np. 80 km/h na trzecim biegu, zdejmujemy nogę z pedału gazu i wrzucamy "luz", obroty spadają szybko do jałowych i w tym momencie paliwo jest już podawane.

_________________
Audi 100 CS quattro 86


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 06.lut.2006 23:11:42 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.gru.2003 15:35:15
Posty: 17274
Lokalizacja: Pabianice /EPLL/LCJ
Auto: AFN quattro,AVG quattro, CFHF 4x4
Waldemar_W napisał(a):
Wedlug Twojego rozumowania, to samochod powinien caly czas przyspieszac, bo przy danych obrotach ma stala moc...

A wziąłeś pod uwagę opory toczenia, mechanizmów napędowych, opory tarcia opon etc ? Czy zadałeś sobie trud aby przenanalizować wykresy mocy konkretnego silnika ?
Przy założeniu poruszania się po płaskim i prostym terenie przy jednakowym wychyleniu prepustnicy, auto będzie przytspieszać do pewnego momentu w któym moc na silniku nie będzie w stanie pokonać w/w oporów. To jest chyba logiczne prawda ?
W czasie nauki na pracowniach wielokrotnie nam udowadniano tą zalezność na przykładzie silnika elektrycznego , mniej energii przyłożysz, mniejsze obroty przełożone na moc silnika uzyskasz, gdy go obciążano, wtedy ładnie to było widać.
Samochód nie będzie przyspieszał gdyż jak wpsomniałem moc oddana przez silnik jest tracona na kołach,napędzie, oporach etc etc. W pewnym momencie predkosc ustabilizuje sie i aby uzyskac wyższą należy podać większa dawkę energii wejściowej w postaic paliwka, przełoży się to na zwiększenie prędkości obrotowej silnika dzięki temu ten uzyska wyższą moc i odda ją na koła.
Rzeczywiście przy podaniu stałej mocy bez obciazenia np na wolnych obrotach bedzie przyspieszal ale tez do okreslonego momentu.


Waldemar_W napisał(a):
Jezeli dostarczymy silnikowi wiecej paliwa, i bedzie opowiednia ilosc powietrza aby to paliwo spalic, to zwiekszy sie moc! Po to montuje sie np.wieksze wtryski. Zreszta wytlumacz mi dlaczego puszczajac pedal gazu auto zaczyna hamowac ? Bo nie dostaje ani grama paliwa i w zwiazku z tym ma moc rowna 0 KM mimo tych przykladowych 3 tys rpm, a skrzynia i silnik stawiaja opor.

Zwiększasz tylko dawkę energii aby ta moc uzyskać szybciej , czyli dostarczasz maszynie wiekszą dawkę energii wejściowej w postaci paliwa aby uzyskać wyższą ilość energii wyjściowej przełożonej na moc na kołach. Zwiększone wtryski i chip-tuning powoduje jedynie przesunięcie linii na wykresie mocy , poobserwuj wykresu to zrozumiesz.

Waldemar_W napisał(a):
Troche uogolniasz. Nie we wszystkich samochodach po przekroczeniu punktu ekstremum krzywej moc spada na leb na szyje. Czasami utrzymuje przez pewien czas calkiem duza wartosc, wieksza niz po zmianie biegu.


Co to znaczy "czasami" ? Wykres jest wykresem i z niego jasno wynika jaki przebieg ma krzywa mocy i momentu.

Waldemar_W napisał(a):
Zgadza sie, dlatego nie ma sensu krecic wysoko diesla. Z benzynami, szczegolnie japonskimi bywa troche inaczej.

Dlatego nie lubie benzyn a zwłaszcza japońskich ... :P

Waldemar_W napisał(a):
Oczywistoscia jest roznica miedzy 3 i 4 biegiem (wynikajaca z przelozen skrzyni). Akurat caly czas mowisz o dieslu, ktory jest troche nietypowy. Osiaga maksymalny moment bardzo nisko i pozniej szybko spada, wiec masz racje z przykladem 2.3k i 3.5 k rpm, ale w benzynowych wyglada to znowu inaczej. Co do serpentyn, to wole benzyne. Jakos w dieslu ciezko trafic z biegiem, raz wydaje sie na niski, raz za wysoki. To ale to kwestia gustu, a chyba bardziej ekonomii :)

pozdrawiam ;-)


Ekonomia swoją drogą , ale wynika ona z ogromnej sprawności silnika dieslowskiego , moment owszem nisko ale potężny i to wystarczy żeby auto dobrze jechało i przyspieszało , co do trafiania z biegami to chyba mamy odmienne zdania ... ja akurat rzadko musze wachlować biegami nawet w górach.

_________________
A4 AFN quattro 134 KM @ 344 Nm
A4 AVG quattro - już nieseryjne.
Caddy Maxi CFHF 4 Motion 194 KM @ 437 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.lut.2006 05:15:21 
Użytkownik

Dołączył(a): 23.kwi.2005 19:02:43
Posty: 233
Lokalizacja: Łódź
Szanowni Panowie: Baskecior i WALDEMAR_W. Może prościej będzie jeśli opiszecie następujący przypadek.

1. Samochód jedzie ze stałą prędkością 60 km/h po płaskim terenie na 2 biegu. Silnik rozwija moc X i moment obrotowy Y. Zużycie paliwa wynosi Z.

2. Ten sam samochód jedzie pod górę o stałym nachyleniu z prędkością 60 km/h na 2 biegu (wyrabia się), obroty silnika takie same jak w p.1.
Jak kształtują się wartości X, Y ?
Z - na pewno rośnie.

_________________
Audi 100 CS quattro 86


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.lut.2006 07:50:22 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11.wrz.2003 20:02:10
Posty: 6695
Lokalizacja: Włocławek
Auto: A6Q C5/CQ B2/A3 8L
przy jezdzie na terenie plaskim macie opor toczenia oraz opór powietrza z tych najwazniejszych skladników

Jezlei pojazd jedzie na wzniesieniu to oprócz ymienionych wyżej składników istnieje jeszcze tzw opór wzniesienia (siła sciagająca), czyli logicznym jest to co pisze Basket, ze predkosc spada poniewaz samochod jadac z V=60km/h na biegu II ma stala wartośc siły napędowej, a w przypadku jazdy po wzniesieniu jest ona jeszcze pomniejszona o opór wzniesienia ;)

EOT :peace:

_________________
Strona o Audi Coupe B2/B3/B4...
'99 Audi A6 Avant quattro 2.8 V6 Tiptronic (APR), 2011-? Obrazek
'85 Audi Coupe quattro 2.2 10V (KV), 2010-9999 Obrazek
'98 Audi A3 1.8 20V Ambiente (AGN), 2013-? Obrazek
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.lut.2006 08:16:08 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.gru.2003 15:35:15
Posty: 17274
Lokalizacja: Pabianice /EPLL/LCJ
Auto: AFN quattro,AVG quattro, CFHF 4x4
Lake napisał(a):
Szanowni Panowie: Baskecior i WALDEMAR_W. Może prościej będzie jeśli opiszecie następujący przypadek.

1. Samochód jedzie ze stałą prędkością 60 km/h po płaskim terenie na 2 biegu. Silnik rozwija moc X i moment obrotowy Y. Zużycie paliwa wynosi Z.

2. Ten sam samochód jedzie pod górę o stałym nachyleniu z prędkością 60 km/h na 2 biegu (wyrabia się), obroty silnika takie same jak w p.1.
Jak kształtują się wartości X, Y ?
Z - na pewno rośnie.

2. a) przy zalozeniu ze utrzymujemy stały poziomy wychylenia pedału przyspieszenia w silnikach gażnikowych oraz wczesno-wtryskowych wartość X i Y ulegnie zmniejszeniu, ale ... jest pewne "ale" ...
Niektóre silniki potrafią skorygować sobie dawkę paliwa w takiej sytuacji i w zależności od stopnia nachylenia niekoniecznie wartość X i Y ulegnie zmniejszeniu ...
Jak to zaobserwowałem ? Kiedyś miałem "przyjemność" (3 razy :D) powrotu do domu w sytuacji gdy miałem do dyspozycji tylko wolne obroty , sprzęgło i biegi ... (urwany łacznik pedału przyspieszacza). Przejechałem 23 km. na 5-tym biegu bez redukcji a silnik potrafił wczołgać się pod dość strome pagórki praktycznie utrzymując obroty na poziomie 870 rpm ...
2. b) przy założeniu że silnik jest sprawny a chcemy utrzymać wartość prędkości na stałym poziomie i zakłądając że silnik sobie z tym poradzi wartość X i Y pozostaje bez zmian ale wartość Z ulega gwałtownemu zwiększeniu. Mając np TDI zaobserwujemy dymienie z wydechu, bo w benzynce akurat tego nie zaobserwujemy. Najprościej byłoby mieć wtedy VAG`a na kolanach i popatrzeć na dawkę w odpowiednim bloku ...

_________________
A4 AFN quattro 134 KM @ 344 Nm
A4 AVG quattro - już nieseryjne.
Caddy Maxi CFHF 4 Motion 194 KM @ 437 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.lut.2006 08:18:30 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03.paź.2005 13:24:48
Posty: 104
Lokalizacja: Grodzisk Maz. k/Warszawy
Watek rosnie, miejmy nadzieje ze nie rosniet ak szybko spalanie w naszych autkach ;)

Ale, co do dyskusji to chcialbym dorzucic 2 moje spostrzezenia...

1) dotyczy dyskusji o mocy silnika przy okreslonych obrotach: moim zdaniem to nie jest tak, ze zawsze moc silnika jest taka sama przy okreslonych obrotach.

Wystarczy sprawdzic to empirycznie, tak jak pisze kolega Lake - takie same obroty silnika na plaskim i na wzniesieniu moga sprawic, ze samochod porusza sie z taka sama, stala predkoscia [czyli zrowna sie sila z silnika z sila oporow], na tym samym biegu.
Z pewnoscia na wzniesieniu uzyskana moc silnika i spalanie bedzie wieksza pomimo tych samych obrotow silnika.

2) ekonomia jazdy na luzie vs hamowanie silnikiem.
Przede wszystkim musimy pamietac, ze nie wszystkie nasze Audi posiadaja odciecie paliwa przy hamowaniu silnikiem. Silniki z gaznikim Kehin nawet lekko uchylaja przepustnice przy hamowaniu silnikiem.
Druga sprawa, to to, ze na luzie potoczymy sie dalej niz przy hamowaniu silnikiem, czyli wolniej wytracamy uzyskana juz predkosc [i energie kinetyczna].

Ponadto, przy gwaltownym hamowaniu silnikiem na uklad korbowo-tlokowy i przekladnie dzialaja bardzo duze sily, lecz w kierunku przeciwnym do normalnego rozkladu sil.

Oczywiscie, hamowanie silnikiem ma tez dobre strony, jak chociazby polepszenie trakcji auta - doceniam to zwlaszcza w zimowych warunkach. Jednak w dobrych warunkach drogowych prawie zawsze korzystam z powolnego tracenia predkosci na luzie.

_________________
--
A80 B3 1600cm3 PP 09/1990r. LPG - była i sie zmyla :(
Honda Accord CE7 1800cm3 F18A3 LPG
+ A80 B3 1800cm3 JN noLPG


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 08.lut.2006 08:17:38 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03.gru.2004 12:43:35
Posty: 394
Lokalizacja: Elbląg
Auto: A6 Allroad
Co do ekonomicznej jazdy spotkałem sie z opinią że najlepiej rozpędzać auto do 110-120km/h a dalej pozwalać mu się toczyć wytracając prędkość do ok. 80 km/h. W takich zabiegach należy wkorzystywać warunki w terenie (zjazdy, płaskie odcinki itp). Ponaddto unikać hamowania a wszelkie manewry (jak wyprzedzanie) robić z rozpędu. Mniejwięcej taką motodę robono test w jednym z czasopis motoryzacyjnych w zeszłym roku na skodzie Fabii.

_________________
AUDI A6 Allroad - CDYA
pozdruffka adadur


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 08.lut.2006 16:25:28 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11.wrz.2003 20:02:10
Posty: 6695
Lokalizacja: Włocławek
Auto: A6Q C5/CQ B2/A3 8L
Xeper napisał(a):
1) dotyczy dyskusji o mocy silnika przy okreslonych obrotach: moim zdaniem to nie jest tak, ze zawsze moc silnika jest taka sama przy okreslonych obrotach.

Wystarczy sprawdzic to empirycznie, tak jak pisze kolega Lake - takie same obroty silnika na plaskim i na wzniesieniu moga sprawic, ze samochod porusza sie z taka sama, stala predkoscia [czyli zrowna sie sila z silnika z sila oporow], na tym samym biegu.
Z pewnoscia na wzniesieniu uzyskana moc silnika i spalanie bedzie wieksza pomimo tych samych obrotow silnika.


Źle podchodzisz do sprawy moc silnika jest stałym parametrem silnika i dla danych obrótw nie ulega zmianie!!. Owszem warunki ruchu wpływają na nią wtedy odejmuje sie od niej moc oporów ruchu, ale moc silnika jest stała :!: przy danych obrotach

_________________
Strona o Audi Coupe B2/B3/B4...
'99 Audi A6 Avant quattro 2.8 V6 Tiptronic (APR), 2011-? Obrazek
'85 Audi Coupe quattro 2.2 10V (KV), 2010-9999 Obrazek
'98 Audi A3 1.8 20V Ambiente (AGN), 2013-? Obrazek
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 09.lut.2006 00:54:01 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.gru.2003 15:35:15
Posty: 17274
Lokalizacja: Pabianice /EPLL/LCJ
Auto: AFN quattro,AVG quattro, CFHF 4x4
jmm napisał(a):
Xeper napisał(a):
1) dotyczy dyskusji o mocy silnika przy okreslonych obrotach: moim zdaniem to nie jest tak, ze zawsze moc silnika jest taka sama przy okreslonych obrotach.

Wystarczy sprawdzic to empirycznie, tak jak pisze kolega Lake - takie same obroty silnika na plaskim i na wzniesieniu moga sprawic, ze samochod porusza sie z taka sama, stala predkoscia [czyli zrowna sie sila z silnika z sila oporow], na tym samym biegu.
Z pewnoscia na wzniesieniu uzyskana moc silnika i spalanie bedzie wieksza pomimo tych samych obrotow silnika.


Źle podchodzisz do sprawy moc silnika jest stałym parametrem silnika i dla danych obrótw nie ulega zmianie!!. Owszem warunki ruchu wpływają na nią wtedy odejmuje sie od niej moc oporów ruchu, ale moc silnika jest stała :!: przy danych obrotach

Nie przetłumaczysz ... filozofia bierze górę nad nauką ... :)

_________________
A4 AFN quattro 134 KM @ 344 Nm
A4 AVG quattro - już nieseryjne.
Caddy Maxi CFHF 4 Motion 194 KM @ 437 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 09.lut.2006 09:00:50 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03.paź.2005 13:24:48
Posty: 104
Lokalizacja: Grodzisk Maz. k/Warszawy
baskecior napisał(a):
jmm napisał(a):
Xeper napisał(a):
1) dotyczy dyskusji o mocy silnika przy okreslonych obrotach: moim zdaniem to nie jest tak, ze zawsze moc silnika jest taka sama przy okreslonych obrotach.


Źle podchodzisz do sprawy moc silnika jest stałym parametrem silnika i dla danych obrótw nie ulega zmianie!!. Owszem warunki ruchu wpływają na nią wtedy odejmuje sie od niej moc oporów ruchu, ale moc silnika jest stała :!: przy danych obrotach

Nie przetłumaczysz ... filozofia bierze górę nad nauką ... :)


Panowie, jestescie tak doswiadczonymi klubowiczami a jednoczesnie tak bagatelizujecie zdanie innych... Jezeli uwazacie, ze moc silnika zawsze jest taka sama dla okreslonych jego obrotow to macie do tego prawo.

Ja jednak uwazam, ze silnik przy okreslonych obrotach moze osiagnac pewna maxymalna dla tych obrotow moc, ale rownie dobrze nie musi tej mocy uzyskiwac. Moc maxymalna dla pewnych obrotow uzyskiwana jest wtedy, gdy nad tlokami panuje maxymalne cisnienie w takcie "praca" [lub usredniajac, maxymalne srednie cisnienie dla calego "4-taktu"] , czyli w uproszczeniu wtedy kiedy poda sie silnikowi maxymalna dawke paliwa, ktora jest przy tych obrotach w stanie spalic.

Wydaje mi sie, ze Panowie caly czas mowicie tu o maxymalnej mocy, ktora jest w stanie osiagnac silnik przy okreslonych obrotach. Ja zas, mowie o tym, ze silnik nie zawsze pracuje z moca maxymalna dla danych obrotow.

Podepre sie tu cytatem z http://www.tuning-serwis.eza.pl/tuning& ... nienie.htm

"Mówi się: „ten silnik ma – ileś tam – (na przykład sto) koni mechanicznych. Ale czy ciągle? Skąd! On ma swoje sto koni przy jednej jedynej wartości obrotowej (na przykład przy 6000 obr/min) i, oczywiście, gdy pedał gazu wciśnięty jest do oporu. "

BTW, polecam przeczytanie calego tego artykulu osobom czytajacym ten watek i zaineresowanym oszczedna jazda.

I dodatkowo, w innym artykule http://www081.thinkquest.dk/physics1.htm czytamy, ze do utrzymania predkosci 100 kmph dla Golfa4 potrzeba 13kW, a do 80 kmph - 6,5 kW. Odpowiada to 3000 i 2400 rpm na V biegu.
Chyba to powinno przekonac Was do tego, ze silnik NIE pracuje caly czas z moca maxymalna dla danej predkosci obrotowej.


No i na "deser" jeszcze taki trywialny przyklad, pokazujacy ze z tych samych obrotow mozna uzyskac rozna moc.
Jade na II biegu przy 3000 rmp - stala predkosc = 40 kmph. Biore drugi samochod na hol i na II biegu przy 3000 rmp tez mam stala predkosc = 40 kmph. Oczywiscie pedal gazu jest duzo mocniej wcisniety i silnik pracuje pod wiekszym obciazeniem. Srednie cisnienie nad tlokam jest wyzsze niz wtedy gdy jade sam. Silnik pomimo tych samych obrotow ma wieksza moc pozwalajaca jechac obydwu samochodom ze stala predkoscia.

To tyle mojej "filozofii", choc ze stron, ktore tu linkowalem bardzej "wieje" wspomniana przez Baskeciora nauka :peace:

_________________
--
A80 B3 1600cm3 PP 09/1990r. LPG - była i sie zmyla :(
Honda Accord CE7 1800cm3 F18A3 LPG
+ A80 B3 1800cm3 JN noLPG


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 09.lut.2006 11:01:12 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.gru.2003 15:35:15
Posty: 17274
Lokalizacja: Pabianice /EPLL/LCJ
Auto: AFN quattro,AVG quattro, CFHF 4x4
Człowieku, zdecyduj się ... przecież mówimy o obciążonym silniku, jasne ze zdjecie nogi z gazu powoduje odciecie dopływu paliwa i silnik hamuje ...
Dyskusja dotyczyla jazdy po prostej i pod górkę , przeczytaj poczatek topicu ... :zly:
Moze weź jeszcze pod uwagę jazdę po lodzie i na podnośniku warsztatowym ...

PS. artukul ktory zacytowales potwierdza tylko to co napisałem ... Niemniej nie jest do końca precyzyjny ... poczytaj artykuły Mastersa ... zobaczysz różnicę ...
Dla mnie EOT.

_________________
A4 AFN quattro 134 KM @ 344 Nm
A4 AVG quattro - już nieseryjne.
Caddy Maxi CFHF 4 Motion 194 KM @ 437 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 09.lut.2006 12:12:38 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03.paź.2005 13:24:48
Posty: 104
Lokalizacja: Grodzisk Maz. k/Warszawy
baskecior napisał(a):
Człowieku, zdecyduj się ... przecież mówimy o obciążonym silniku, jasne ze zdjecie nogi z gazu powoduje odciecie dopływu paliwa i silnik hamuje ...
Dyskusja dotyczyla jazdy po prostej i pod górkę , przeczytaj poczatek topicu ... :zly:
Moze weź jeszcze pod uwagę jazdę po lodzie i na podnośniku warsztatowym ...

PS. artukul ktory zacytowales potwierdza tylko to co napisałem ... Niemniej nie jest do końca precyzyjny ... poczytaj artykuły Mastersa ... zobaczysz różnicę ...
Dla mnie EOT.


Naprawde, nie wiem dlaczego uwazasz, ze nie moge sie zdecydowac. Caly czas twierdze, ze moc przy okreslonych obrotach moze byc rozna. Czy denerwuje Cie to, ze ktos ma inne zdanie? Jezeli uwazasz, ze masz racje moglbys poprzec to argumentami a nie emotikonami...

Nie wiem, ktory artykul masz na mysli, jak rowniez nie wiem, w ktorym momencie potwierdzaja Twoja teze o mocy.

Jezeli nie chcesz kontynuowac dyskujsji, to po prostu uwazajmy ja za zakonczona. :peace:

_________________
--
A80 B3 1600cm3 PP 09/1990r. LPG - była i sie zmyla :(
Honda Accord CE7 1800cm3 F18A3 LPG
+ A80 B3 1800cm3 JN noLPG


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 09.lut.2006 20:27:47 
Użytkownik

Dołączył(a): 10.gru.2003 01:33:16
Posty: 1704
A u BILA najbardziej ekonomiczna prędkość to 30km/h na 6 biegu :P :D


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 53 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Majestic-12 [Bot] i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: