Na ftp klubowym jest serwisowy pdf o silniku MC. Jest tam wszystko narysowane i dokladnie opisane, zasada dzialania itp.
Moge w skrocie powiedziec jak to dziala:
Jest sobie turbinka

Gdy spokojnie jedziemy wszystkie spaliny lecą i napędzają turbine. Jest sobie też waste gate, ktory kieruje spaliny. Sa dwie drogi, albo spaliny lecą przez turbine (waste gate zamkniety) , albo lecą "bypassem" omijając turbine i nie napędzając jej (waste gate otwarty). Waste gate sklada sie z membranki polaczonej z zaworem kierującym spaliny. Nad membranką jest komora i pod nią też jest. Jest takze spręzynka o odpowiedniej sprezystosci ktora wciska zawor i membranke na dół do pozycji zamkniętej. Dolna komora pod membranką jest połączona z kolektorem "ssącym"!
Tutaj sie zatrzymajmy. Jesli gorna komora jest połączona z atmosferą lub gdy kontrola waste gate nie działa, gdy wciskamy buta, spaliny zaczynają napędzać turbinke, ta tłoczy wiecej powietrza, w kolektorze ssącym wzrasta ciśnienie... to samo cisnienie pojawia sie na spodzie membranki i pcha ją wraz z zaworem do góry w końcu pokonując tegość sprezynki (uchylanie zaczyna sie przy nadcisnieniu 0,2-0,3 bar w silniku MC), w ten sposob spaliny przestają płynąć przez turbine i cisnienie w kol. ssacym przestaje rosnąć, utrzymuje sie na poziomie 1,2-1,3bar...
Teraz dodatkowo jest zamontowany zaworek elektromagnetyczny do kontroli/korekcji cisnienia doładowania. Wyjście tego zaworka jest połączone z gorną częścią membranki w waste gate. Natomiast ten zaworek elmagn. ma dwa wejścia, z niskim cisnieniem (z przed turbiny) drugie wejscie z wysokim cisnieniem (za turbiną). Jedyne jego zadanie tego elmagn zaworka polega na podawaniu na gorną strone membranki albo niskiego cisnienia (zeby pomoc sie jej podnieść) , albo wysokiego (zeby popchnąć membranke w dół) , oczywiście ta pomoc wynika z roznicy cisnień gora-dół membranki + siła spręzynki.
Jesli działa kontrola elektroniczna waste gate. To po wciśnięciu gazu do dechy, elmagn zaworek przelacza sie w 2 pozycje (od razu i zapodaje wysokie cisnienie na gore membranki...) wtedy cisnienie z turbiny narasta az osiągnie ~1,4bar , wtedy przelacza sie (z 1 na 2 i na odworot, takze posrenio) w zaleznosci od potrzebowania (stara sie uzyskac cisnienie wg mapy wpisanej w sterowniku MAC)!! Zauwaz, ze przy dzialajacej kontroli samochod szybciej sie zwija, szybciej osiaga max cisnienie doladowania poniewaz az do OSTATNIEGO MOMENTU sterowanie poprzez zaworek elmagn. (w 2 pozycji) przyciska membranke w dół!!!
Kontrola/korekcja moze nie działać gdy pewne elementy kontroli silnika nie są sprawne, komputer odcina funkcje overboost!!!
Polecam poczytać sobie
www.sjmautotechnik.com i pdf serwissowy silnika MC
Pozdrawiam!
* dla uscislenia : pisząc 0,2-0,3 bar mam na myśli nadcisnienie!!! Pisząc natomiast 1,2-1,3 1,4bar mam na myśli cisnienie w kolektorze ssącym (wskazywanym na komputerze pokladowym).