TRAWNIK napisał(a):
witam
a czy mo¿ê wiecie jak sprawdziæ czy sonda jest uszkodzona a mo¿e s± jakie¶ tego konkretne objawy( s³ysza³em ¿e je¿eli sondaulegnie uszkodzeniu pojawi siê jaka¶ kontrolka na desce )
2.8 V6 Q
Musisz znalezc zacisk sondy(chyba szary) i podlaczyc miernik analogowy(lub cyfrowy ale z linijka wskazujaca charakter zmian sygnalu). Miernik musi byc ustawiony na w miare wysoki zakres(okolo 10V) poniewaz wiekszsosc miernikow ma dosyc niska rezystancje wewnetrzna na niskich zakresach i obciazaja sonde.
Przy nagrzanym samochodzie napiecie powinno skakac od 0.2 do 0.8..0.9
Wartosc nie jest wazna ale charakter zmian. Zmiana powinna nastepowac z czestotliwoscia okolo 1 Hz czyli zmiana ze stanu niskiego na wysoki i z powrotem powinna nastapic w ciagu jednej sekundy.
Jezeli trwa to pare sekund to sonda jest wolna i nalezaloby ja wymienic. Jezeli w ogole nie ma zmian albo maja jakis nieokreslony przypadkowy charakter to moga byc dwa powody albo sonda jest padnieta albo anomalie pochodza od ukladu wtryskowego. Jezeli wiesz cos na temat elektroniki to mozesz sprawdzic gdzie tkwi blad. Trzeba odlaczyc sonde od kompa samochodu i zadac komputerowi stan mieszanki bogaty(czyli napiecie wysokie 0.8V) i sprawdzic jak odpowiedziala sonda.
Komp dostajac sygnal wysoki "mysli" ze miesznka jest bogata i nalezy ja zubozyc i zmniejsza ilosc paliwa, sprawna sonda powinna odpowiedziec niskim napieciem. Mozna przeprowadzic odwrotna probe czyli wymusic niskie napiecie na wejsciu kompa i sprawdzic czy odpowiedz sondy jest wysoka.