Karus napisał(a):
baskecior napisał(a):
Oj teraz mnie zagiąłeś, ale z tego co mi wiadomo (spece niehc mnie poprawią) w kazdym TDI wtrysk następuje wielofazowo i o ile pamietam w 1Z`cie juz był albo 3 albo 4-fazowy ... czyli przedwtrysk, wtrysk zasadniczy, wtrysk nr 3 ktorego nazwy nie pamietam i jeszcze korygujący chyba ... musze siegnąć do źrodełek, ale jakoś tak jest najogólniej rzecz ujmując. W 1Z (po 92 roku) i AFN`nie silnik, wtryski etc sa bardzo podobne a zasada dzialania wrecz identyczna.
Generalnie to ja Lama jestem

, pisze co slyszalem, a slyszalem chyba zle bo piszesz ze juz 1Z mial 3 fazy. Zastanawiam mnie tylko "Skad w nim ta moc" przy 1,9 1Z bez tuningu ma 90 KM a AFN 110KM (to samo turbo tyle daje???). To dopiero powinien gwizd isc (nazwiazujac do tematu watku

)
No to moze po kolei ...
Zasadnicza zmiana jaka nastapila po 90 roku w silnikach diesla by Audi/VW to wprowadzenie wtrysku bezpośredniego, czyli glowka wtryskiwacza leje bezpośrednio na stozkowo wyprofilowany wierzch tłoka. To spowodowało ominięcie komór wstępnych i wtrysk paliwa bezpośrednio na miejsce zapłonu. Korzyść - łatwiejszy rozruch silnika i wyraźnie większa sprawność a co za tym idzie, moc max i moment obrotowy.
Druga sprawa to wprowadzenie pompy VE (sterowanej elektronicznie), dzieki temu jednostka sterująca (ECU) w pełni steruje dawkami wtrysku, momentem wtrysku , obliczając dawkę w zależności od temperatury powietrza,paliwa masy powietrza etc. To powoduje z kolei ze auto "pilnuje" parametrów zapłonu, a co za tym idzie utrzymuje moc i moment na optymalnym poziomie. Oszczednosc tych silników to już sprawa wtórna, ktora jest efektem wprowadzenie wtrysku bezpośredniego i elektroniki.
Dopełnia tego wszystkiego turbina, ktora ułatwia dopalanie paliwa w komorze spalania, a dodatkowo pozwala na osiągnięcie wyższej mocy i potężnego jak na owe czasy momentu obrotowego dostepnego bardzo nisko (2300 rpm dla sterszych jednostek i ok 1800 rpm dla nowszych).
Roznica w 1Z i AFN`ie ? AFN otrzymuje pompę wtryskową o wiekszej srednicy , wtryski o wiekszej srednicy i mocniejsze turbo sterowane cisnieniowo a nie podcisnieniowo jak w 1Z.
Modyfikacje sterowników (mapy silnika) oraz korekcja ukłądu sterowania turbosprężarką (uwolnienie cisnienia doladowania) , pozwalają na przyrosty mocy rzędu 30 % (optimum), dzieki czemu z 1Z`ta mozna wycisnac ok 120 KM a z AFN`a ponad 140 KM.
Jesli jeszcze cos jest niejasne to chetnie cos dopiszę
