Jak wyrzeźbić klimę w audi 80 2,3 część I
1. Musimy zakupić wszystkie części klimatyzacji – najlepiej zakupić od potencjalnego dawcy rozbitek, samochód na części. W skład takiego kompletu wchodzą po kolei:
- sprężarka (ja mam wszystko na R134A)
- chłodnica
- filtr wraz z uchwytem
- zespół chłodniczo-grzewczy z wentylatorem i rozdziałem nawiewu (dalej zwana nagrzewnicą)
- łapa do mocowania sprężarki
- przewód łączący sprężarkę z filtrem
- przewód łączący sprężarkę z chłodnicą
- przewód łączący filtr z nagrzewnicą
- przewód łączący chłodnicę z nagrzewnicą
- tylne mocowanie sprężarki
- wiązka elektryczna nagrzewnicy
- wiązka elektryczna sterująca wentylatorem i sprężarką z gniazdami przekaźników i diodą
- przekaźniki
- panel sterujący z pokrętłami i przyciskami
- cięgna
- koło pasowe (chyba że ktoś już ma ja miałem orygialnie)
- śruby wkręty i uchwyty
2. Jeśli mamy skompletowane wszystkie elementy możemy zabrać się za montaż. W pierwszym kroku zamontujemy w aucie chłodnicę. W tym celu odkręcamy 4 wkręty osłony chłodnicy, a następnie osłonę boczną z prawej 4 śruby oraz samą chłodnicę cieczy chłodzącej 6 śrub po czym unosimy ją lekko do góry i odchylamy ciut do tyłu. Wkładamy nową chłodnicę klimy na zaczepy z przedniej części chłodnicy cieczy chłodzącej. Po czym skręcamy wszystko z powrotem.
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?pos=-918
3. W kolejnym etapie zajmiemy się rozbiórką przedniej części samochoduJ. Trzeba zacząć od ściągnięcia zderzaka przedniego. Należy zdemontować kratki i listwy maskujące no chyba że się ma halogeny wówczas ściągamy halogeny i kratki i mamy wszystko na wierzchu co skutkuje odkręceniem 4 śrub oraz dwóch od spodu okrągłych z imbusem i możemy przystąpić do ściągnięcia zderzaka – najlepiej to robić w dwie osoby ale w pojedynkę też da radę skoro to zrobiłem. Tu jedna uwaga należy odkręcić te śruby z imbusem i łbem okrągłym dlatego, że w oryginalnym przypadku maskownice pod światłami blokują wyciągnięcie zderzaka, jeśli ktoś nie ma maskownic znaczy auto miało dzwona J, należy także odgiąć zderzak do góry a osłonę spodnią silnika w dół i lekko odciągnąć. Odkręcamy także wkręt łączący wzmocnienie górne ze zderzakiem także oryginał. Ściągamy zderzak odchylając jego koniec na zewnątrz i z jednej i z drugiej strony uważając aby nie porysować sobie lakieru J. Sam ściągałem około 1 h, ale lakieru nie porysowałem. Następnie odkręcamy 6 śrub wzmocnienia czołowego pamiętając o nakrętce osłony chłodnicy od zewnątrz i paskach trzymających przewód wiązki. Ten etap wygląda mniej więcej tak:
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?album=39&pos=1
4. Teraz możemy się skupić nad miejscem zamontowania sprężarki.
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?album=39&pos=2
Zwróćmy uwagę na stary uchwyt mocowania sprężarki mamy do odkręcenia 3 śruby 2
17 i 13 oczywiście odkręcamy i w miejsce starej łapki przykręcamy „nową”, która
wygląda mniej więcej tak:
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?pos=-921
Przykręcamy główny uchwyt w miejsce starego, a następnie przykręcamy od bloku silnika tylni wspornik sprężarki, a następnie przykręcamy samą sprężarkę :
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?pos=-922
i sprężarka widok od tyłu:
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?pos=-923
skręcamy całość z tyłu i z przodu, z przodu odkręcamy od bloku jedną śrubę 13 która służyć będzie do napinania paska napędowego. Całość tego etapu wygląda następująco:
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?album=39&pos=5
5. Kolejnym etapem jest przykręcenie przewodu łączącego chłodnicę ze sprężarką. W tym celu należy wsunąć oring, i tu należy bezsprzecznie użyć nowej sztuki z serwisu , sklepu itp. w każdym razie nowy, w kruciec chłodnicy i osadzić przewód zakręcić nakrętką jeszcze nie na maksa niech się potem przewód ułoży, po drodze idziemy z przewodem w lewo ku sprężarce rozkręcając osłonę chłodnic przykręcamy w dwóch miejscach przy misce olejowej oraz w okolicach łapy alternatora:
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?pos=-926
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?pos=-927
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?pos=-928
następnie z przewodem kierujemy się pod sprężarką ku jej tyle z lewej strony przykręcając uchwytem na górze sprężarki :
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?pos=-929
efekt końcowy tego etapu:
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?pos=-930
6. Kolejnym etapem jest ułożenie przewodu łączącego filtr z nagrzewnicą dlaczego, ano dlatego że jeśli zamontujemy filtr, nie będziemy mieli miejsca na manewry jakie ano można bez problemu manewrować i wprowadzić przewód wzdłuż podłużnicy, wprowadzamy nad drążkiem skrętnym. Aby pomóc sobie w manewrowaniu tyłu należy wyjąć akumulator i podnieść denko co ułatwi nam dostęp do przewodu.
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?album=39&pos=13
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?album=39&pos=7
Po tym trudnym etapie mamy trochę prostsze, mianowicie na prawej podłużnicy mamy trzy wkręty gdzie możemy przykręcić filtr.
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?pos=-933
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?pos=-934
Przykręcamy filtr w trzech miejscach nakrętkami z podkładkami a następnie podłączamy przewody od filtra do nagrzewnicy i od filtra do sprężarki używając przy tym nowe oringi skręcamy ale nie do końca aby przewody mogły się ułożyć.
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?pos=-935
Przewód od filtra do sprężarki wychodzi na zewnątrz podłużnicy i wraca z powrotem do sprężarki jest tu uchwyt gumowy który przykręcamy z tyłu do podłużnicy w miejscu w którym przykręca się osłonę silnika.
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?pos=-936
Następnie używając nowych oringów przykręcamy oba przewody do sprężarki, ale również nie za mocno ponieważ przewody muszą się ułożyć J. Należy zluzować alternator i ściągamy pasek alternatora zakładamy pasek do klimy i z powrotem do alternatora, naciągamy paski, przykręcamy z powrotem wzmocnienie czołowe 6 śrub plus jedna do osłony chłodnic i jedna do wzmocnienia górnego .
Ten etap kończy się w ten sposób:
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?pos=-937
7. Zostaje nam ostatni także bardzo ciężki etap choć nie ostatni mianowicie ułożenie przewodu od chłodnicy do nagrzewnicy. I tu lepiej jest zacząć od rozkręcenia połowy przewodu i zaczęcie od strony chłodnicy
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?pos=-938
następnie przykręcamy uchwyt w miejscu załamania podłużnicy
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?pos=-939
w następnej kolejności układamy załamania przewodu wzdłuż skrzyni biegów po czym wkładamy pozostałą połowę przewodu tuż nad kolumną kierownicy i przykręcami nakrętkami lekko tę część przewodu do ściany grodziowej, po czym używając nowego oringu skręcamy lekko bo przewody muszą się ułożyć

. Dokręcamy nakrętki na ścianie grodziowej i efektem tego etapu powinno być:
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?pos=-940
i skłamałbym mówiąc, że to już wszystko pod maską, ale nie jak się przewody ułożą trzeba je pozakręcać porządnie uwaga to aluminium więc nie do przesady. Później należy przykręcić osłonę dolną i ten etap kończy się tak:
http://www.dolph.zp.pl/gallery/displayimage.php?pos=-943
To jest koniec części pierwszej w drugiej zajmiemy się demolką wnętrza wierceniem otworu zapięciem elektryki i wrzuceniem nagrzewnicy

pestka.